Milion polskich internautów uciekł z AliExpressu

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2021-10-18 16:44

Liczba użytkowników allegro.pl i amazon.pl zmniejszyła się we wrześniu nieznacznie. Znacznie większy odpływ zaliczył AliExpress.com.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jaki spadek internautów zanotowały we wrześniu największe platformy sprzedażowe działające w Polsce
  • czy zdaniem ekspertów nieduży spadek witryn Allegro i Amazona jest istotny
  • z czego może wynikać znaczący spadek użytkowników aliexpress.com

Każda osoba odwiedzająca stronę sklepu to potencjalny klient, a na największych platformach sprzedażowych ich ubyło. Liczba użytkowników allegro.pl spadła we wrześniu w porównaniu do sierpnia o 122,3 tys. do 17,62 mln, a amazon.pl o 21,4 tys. do 2,76 mln – wynika z danych Mediapanel Gemius Polska przygotowanych dla PAP Biznes.

Nieznaczne spadki Allegro i Amazona

– Zazwyczaj wrzesień wypada w naszej branży lepiej niż sierpień i zanotowaliśmy wzrost użytkowników – choć apetyty były większe. Dlatego spadek w przypadku Amazona i Allegro nie jest naturalny, niemniej nie wyciągałbym jeszcze daleko idących wniosków, tylko zaczekał na wynik w październiku, który u nas zapowiada się rekordowy – komentuje Bartosz Berliński, wiceprezes ds. marketingu Arena.pl.

Natomiast Zdaniem Dominika Niszcza, analityka Trigona DM, te zmiany są marginalne. Podobnie uważa Sebastian Błaszkiewicz, dyrektor sprzedaży Unity Group.

– Interesujący może być w kolejnych miesiącach wpływ uruchomienia Amazon Prime na liczbę użytkowników jego platformy oraz konkurentów, ponieważ był to mocny atak ze strony amerykańskiego giganta – dodaje Sebastian Błaszkiewicz.

Odpowiednik programu Allegro Smart! obejmuje – w tej samej cenie, 49 zł za rok – darmowe dostawy bez kwoty minimalnej oraz dostęp do filmów, seriali, gier na PC i kanału Twitch. W dzień uruchomienia Amazon Prime, 12 października, notowania Allegro spadły poniżej 55 zł, a dziś wynoszą ok. 51 zł.

AliExpressowi ciąży VAT i logistyka

Z badania Mediapanel wynika jeszcze, że liczba użytkowników aliexpress.com zmniejszyła się z 6,03 mln w sierpniu do 5,05 mln we wrześniu.

– Spadek jest znaczący i może wynikać przede wszystkim z dwóch powodów. Pierwszy to wzrost cen produktów związany z wejściem w życie dyrektywy dotyczącej pobierania podatku VAT przy przesyłkach spoza UE. Drugi jest związany z wydłużającymi się dostawami. To mogło skłonić AliExpress do przyspieszenia decyzji o uruchomieniu pod Łodzią hubu logistycznego na Europę Środkową – komentuje Sebastian Błaszkiewicz.

Dominik Niszcz jest podobnego zdania i podkreśla, że właśnie na tej platformie polscy konsumenci kupują najwięcej towarów z Azji. Bartosz Berliński zwraca jeszcze uwagę na wrześniowy debiut Shopee w Polsce.

– Ta platforma też specjalizuje się w sprzedaży towarów z dalekiego wschodu, więc część konsumentów mogło ją wypróbować kosztem AliExpressu – mówi Bartosz Berliński.