Czytasz dzięki

Milion widzów i fuzja

Magdalena Wierzchowska
opublikowano: 12-09-2005, 00:00

Cyfrowy Polsat chce zdobyć okrągły milion abonentów. Zapowiada, że wyprzedzi Cyfrę Plus, co nie przeszkadza mu myśleć o fuzji z konkurentem.

Wystartowali w 1999 r. jako ostatnia platforma cyfrowa na rynku, ale powoli gonią konkurencję. Cyfrowy Polsat, bo o nim mowa, ma już 500 tys. abonentów. Jego główny i jedyny rywal — Cyfra Plus — 700 tys.

— Jeżeli utrzymamy obecne tempo wzrostu, to realne jest osiągnięcie miliona abonentów w ciągu 3-4 lat — deklaruje Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu.

I to jest główny cel platformy cyfrowej należącej do grupy Zygmunta Solorza-Żaka.

— Mimo iż rynek jest już stosunkowo mocno nasycony, istnieje jeszcze spory potencjał wzrostu, zwłaszcza w naszej grupie docelowej — średnio zarabiających Polaków — mówi Dominik Libicki.

Nieopłacalny internet

Konkurencyjna Cyfra Plus myśli raczej o dywersyfikacji przychodów, na przykład poprzez dodanie do usług szerokopasmowego internetu w systemie ADSL. Także operatorzy kablowi nastawiają się na zwiększanie przychodów z jednego abonenta.

— Z naszych wyliczeń wynika, że w przeciwieństwie do sieci kablowych wprowadzenie do naszej oferty szerokopasmowego dostępu do internetu czy telefonii przez satelitę jest jeszcze nieopłacalne. Dlatego na tym etapie rozwoju technologicznego jesteśmy skazani na usługi związane z telewizją — wyjaśnia Dominik Libicki.

Jakkolwiek zaciekle Cyfrowy Polsat będzie chciał walczyć z konkurencją, w dalszej perspektywie spodziewa się, że się z nią w końcu połączy.

Razem czy osobno?

— Na rynku jest miejsce tylko dla jednej dobrze prosperującej platformy cyfrowej i pewnie w przyszłości można się spodziewać połączenia obu podmiotów — uważa Dominik Libicki.

Prowadzenie platformy cyfrowej oznacza konieczność dużych inwestycji, na przykład dofinansowywania dekoderów udostępnianych abonentom. Ale poza tym efekty synergii mogą być spore: firmy mają wysokie koszty stałe, na przykład opłaty za satelitarny transponder.

— Ewentualne połączenie platform dałoby oszczędności rzędu kilkudziesięciu procent — twierdzi prezes Cyfrowego Polsatu.

— Na razie nie są prowadzone żadne rozmowy — zaznacza prezes.

Na przeszkodzie stoi spór o PTC, operatora sieci Era. Cyfra Plus jest pośrednio kontrolowana przez francuski koncern Vivendi Universal, który od kilku lat bije się z Elektrimem o kontrolę nad największym polskim operatorem telefonii komórkowej. A udziałowcem Elektrimu jest Zygmunt Solorz-Żak, właściciel Telewizji Polsat i większościowy udziałowiec Cyfrowego Polsatu.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Ze strony Cyfry Plus nie udało nam się uzyskać komentarza.

Pierwszy raz nad kreską

Analitycy oceniają zapowiedź fuzji jako chęć zasygnalizowania, że Cyfrowy Polsat jest na sprzedaż — zwłaszcza że do tej pory firma była pod kreską. Z danych Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) wynika, że na koniec 2003 r. Cyfrowy Polsat miał ujemne kapitały własne wysokości 109 mln zł, a skumulowana strata z lat poprzednich wyniosła 109,3 mln zł. Ale w tym roku po raz pierwszy powinien osiągnąć zysk netto.

— Zysk, który powinien wynieść około 10 mln zł, będzie wynikał z dynamicznego wzrostu przychodów — mówi Dominik Libicki.

Ubiegłoroczne przychody zamknęły się kwotą 163 mln zł. Ile będzie w tym roku? Dominik Libicki nie chce składać jednoznacznych deklaracji.

— Najważniejszy jest ostatni kwartał, wtedy generujemy 60 proc. całorocznej sprzedaży — mówi szef Cyfrowego Polsatu.

Z danych w KRS wynika, że chce w tym roku mieć 209,5 mln zł przychodów z opłat abonamentowych.

Okiem EKSPERTA

Reklam mało, ale będzie więcej

Żadna z tych platform nie generuje wielkich pieniędzy z reklamy w telewizji, bo głównie zarabiają na retransmisji cudzych kanałów. Polsat Sport to jedyny kanał, na którym Cyfrowy Polsat może zarobić, bo ma niezłą oglądalność (jak na kanał niszowy). Dalsze przychody z reklam zależą od jakości kanałów, które Polsat będzie tworzył. Zygmunt Solorz-Żak ma opinię oszczędnego, ale jeżeli mądrze zainwestuje dostateczną ilość środków w program dla platformy cyfrowej, to ma szansę na pozyskanie budżetów reklamowych. Perspektywy są na pewno dobre: rośnie rynek reklamowy, rosną kanały niszowe.

Jakub Benke prezes domu mediowego Starcom

Okiem EKSPERTA

Ten pomysł nie wypalił

Cyfrowy Polsat został stworzony niejako przy okazji poszukiwania kierunków rozwoju przez Zygmunta Solorza-Żaka. Nie jest to najważniejsza część grupy. Na początku platforma była nasycona własnymi programami Polsatu, ale większość z nich zamknięto.

Pomysł nie wypalił i firmie pozostało działać jako operator platformy cyfrowej. Na dodatek, z platformą co jakiś czas były problemy techniczne.

Jeżeli więc szefowie Cyfrowego Polsatu mówią, że widzą sens połączenia z Cyfrą Plus, odbieram to jako rodzaj oferty.

Andrzej Zarębski ekspert medialny

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Polecane