Miliony z butelki

Wielokrotne napełnianie się opłaca — przekonują browary. I chwalą nowe przepisy, dzięki którym mają zyskać także konsumenci i sklepy

Kaucja za zwrotne butelki ma wspomóc kieszenie piwoszy, browarów i sklepów już od stycznia przyszłego roku. Nowelizowana właśnie ustawa o opakowaniach wielomateriałowych — jak wierzy branża piwna — rozrusza rynek zwrotnych butelek po złocistym trunku. Dzisiaj browary wydają na nowe opakowania kilkadziesiąt milionów złotych rocznie, bo brakuje im nawet połowy butelek (według szacunków związku Browary Polskie).

— Nie tylko z powodów ekologicznych, ale również ekonomicznych zależy nam, aby do ponownego napełnienia wracało z rynku jak najwięcej butelek zwrotnych — mówi Sebastian Tołwiński, rzecznik Grupy Żywiec.

— Wiele sklepów ogranicza zwrot, żądając dowodu zakupu, nie eksponuje korzyści ekonomicznych z zakupu produktu w opakowaniu zwrotnym i nie buduje lojalności konsumentów. Nie bez winy są też sami konsumenci, ignorujący zarówno aspekty ekologiczne jak i ekonomiczne, bo kaucja może stanowić 20-30 proc. wartości zakupu piwa — dodaje Wojciech Mrugalski, rzecznik Kompanii Piwowarskiej. Grupa Żywiec rocznie musi kupować 60 mln szt. butelek, choć jedną jest w stanie wykorzystać nawet 20-krotnie.

— Dzięki jednej butelce zwrotnej konsument zapobiega wyrzuceniu na śmietnik 19 butelek bezzwrotnych — podkreśla Sebastian Tołwiński.

Dlaczego dzięki nowym przepisom zwracanych butelek ma być więcej? Obecne prawo nie reguluje jasno kwestii ich zwrotu w sklepie. Browary wierzą, że nowe regulacje, umożliwiające zawieranie „porozumień dobrowolnych z przedsiębiorcami wprowadzającymi produkty w opakowaniach jednostkowych wielokrotnego użytku w zakresie utworzenia i utrzymania systemu obrotu opakowaniami jednostkowymi wielokrotnego użytku” doprowadzi do stworzenia systemu współpracy na linii browary-sklepy.

— Będzie wymagało zorganizowania logistyki i porozumienia między browarami w sprawie wzajemnej wymiany butelek — mówi Danuta Gut, dyrektor związku Browary Polskie.

Jej zdaniem, wyzwaniem będzie także zachęcenie konsumentów do oddawania butelek w sklepie.

— Nowe przepisy dadzą nam możliwość wprowadzenia takiej kaucji, która uczyni zwrot butelek opłacalnym dla wszystkich zainteresowanych. Naszym zdaniem, powinna oscylować wokół 50-60 gr — mówi Andrzej Olkowski, prezes Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich. Zupełnie nie po drodze z nowymi przepisami jest przedsiębiorcom korzystającym z wielomateriałowych opakowań jednorazowych, którzy będą musieli osobno zbierać opakowania po maśle, jogurtach, czekoladzie, przyprawach, bateriach czy szczoteczkach do zębów, a także kapsle czy pokrywki do słoików.

Jest potencjał

Branża piwowarska szczyci się, że jako jedyna zachowała opakowania zwrotne w sprzedaży detalicznej. Udział butelek zwrotnych w Polsce wynosi ok. 45 proc. sprzedaży. Wyprzedzamy pod tym względem Francję, Włochy, Wielką Brytanię i Irlandię (poniżej 20 proc.), jesteśmy jednak za Danią, Finlandią, Holandią, Niemcami i Austrią (ponad 60 proc.). Na polskim rynku jest 390 mln butelek zwrotnych, które napełniane są przeciętnie 12-13 razy, zanim trafią do kosza. Mogłyby być wykorzystane nawet powyżej 20 razy. Pomóc mają nowe przepisy.

Źródło: Kompania Piwowarska

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczepańska, ANP

Polecane