Minimal: 100 mln zł na centra handlowe

Paweł Janas
22-05-2000, 00:00

Minimal: 100 mln zł na centra handlowe

Niemiecka sieć handlowa uruchomi w tym roku sześć dużych obiektów

WIĘCEJ NIŻ SUPERMARKET: Średnia powierzchnia marketów Minimal w Polsce wynosi 3,5 tys. mkw. Firma, kierowana przez Romana Bugajczyka, stawia także małe centra handlowe. Część ich powierzchni podnajmuje innym firmom. fot. ARC

Niemiecka sieć handlowa Minimal uruchomi w tym roku sześć nowych marketów. Wartość tych inwestycji jest szacowana na 100 mln zł. Trwają poszukiwania inwestorów, którzy będą dla Minimala budować obiekty. Rozmowy prowadzone są m.in. z Echo Investment.

Według Romana Bugajczyka, prezesa zarządu spółek Minimal i Rewe Polska, wartość nowych inwestycji sieci, planowanych w 2000 r., przekroczy 50 mln DEM (około 100 mln zł).

— Planujemy uruchomienie około sześciu nowych marketów Minimal. Koszt budowy jednej placówki wynosi 7-8 mln DEM (14-16 mln zł). Inwestycje te zostaną finansowane w sposób mieszany. Część pieniędzy będzie pochodzić ze środków własnych, reszta to kredyty udzielone przez polskie banki — mówi Roman Bugajczyk.

Nowe lokalizacje

Pierwszy z sześciu planowanych marketów działa od kwietnia w Głogowie. W sierpniu ruszy kolejny, zlokalizowany w Radomiu. Firma zakupiła również tereny pod budowę placówek w Kołobrzegu, Grudziądzu, Lubinie, Przemyślu, Kędzierzynie-Koźlu, Kutnie, Ostrołęce i Gorzowie Wielkopolskim.

Zdaniem Romana Bugajczyka, nie wiadomo jednak, które z tych inwestycji zostaną zrealizowane w tym roku. Nieoficjalnie wiadomo, że w niektórych ośrodkach firma napotyka różnorakie trudności. Mimo to Minimal chciałby oddawać do użytku po kilka marketów rocznie.

Zdaniem Moniki Jędrzejczak z firmy Healey & Baker, rynek supermarketów w Polsce (do którego należą m.in. obiekty Minimal) w ciągu trzech lat będzie się dynamicznie rozwijał. W tego typu sklepach, zlokalizowanych przy osiedlach mieszkaniowych, zwykle są dokonywane codzienne zakupy. Tymczasem według badań Healey & Baker — spośród Europejczyków Polacy najczęściej robią zakupy każdego dnia.

Szukanie inwestorów

Do tej pory nabywaniem nieruchomości oraz budowaniem marketów zajmowała się siostrzana spółka — Rewe Polska. Minimal natomiast prowadził sprzedaż detaliczną.

— Stopniowo chcemy koncentrować się wyłącznie na handlu, rezygnując z zajmowania się działalnością developerską przez firmę Rewe — mówi Roman Bugajczyk.

Obecnie Rewe Polska zajmuje się już tylko rozbudową niektórych obiektów należących do Minimala i poszukiwaniem dodatkowych podnajemców powierzchni handlowej. Budowa obiektu w Radomiu realizowana jest już przez niemiecką firmę Specker Bud. W Ostrowcu Świętokrzyskim inwestorem jest firma ST Projekt. Stopniowo wszystkie nowe inwestycje dla Minimala mają być realizowane przez inwestorów zewnętrznych. Nieoficjalnie wiadomo, że firma stara się o podpisanie umowy z kielecką spółką Echo Investment.

Miejsce w rankingu

Minimal jest spółką należącą do koncernu Rewe, który zrzesza w Niemczech około 10 tys. sklepów, supermarketów oraz sklepów specjalistycznych z branży budowlanej, ogrodniczej i elektroniki użytkowej. Jak dotąd, Polska jest jedynym krajem, poza Niemcami, w którym rozwijana jest sieć marketów Minimal.

W rankingu „Polityki” 500 największych firm 1999 r. Minimal, z przychodami wysokości 495,6 mln zł, znalazł się na 232. miejscu. Tymczasem według Romana Bugajczyka, firma zanotowała 525 mln zł przychodu. W poprzednim zestawieniu „PolitykiŐŐ Minimal znalazł się na 440. pozycji. Ubiegłoroczny zysk brutto był ujemny i wyniósł minus 193 tys. zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Minimal: 100 mln zł na centra handlowe