Ministerialny ping-pong w sprawie autogazu

W 2011 r. przybyło 250 tys. samochodów z instalacją na gaz. Ale przepisy, które miały ułatwić tankowanie, utknęły.

Jesienią pisaliśmy o 300 mln zł rocznie, które mogłyby zostać w kieszeniach kierowców, bo tyle według szacunków branży kosztuje ich obsługa na stacjach LPG. Samoobsługę przy tankowaniu autogazu zablokował resort transportu (wówczas Ministerstwo Infrastruktury) w lipcu 2011 r., choć jest ona dozwolona w większości krajów europejskich, w których jeżdżą i polscy kierowcy. Równocześnie ministerstwo deklarowało wtedy, że opowiada się... za samoobsługą i „należy podjąć działania umożliwiające w najbliższej przyszłości realizację tego celu”, a te — zdaniem resortu — leżą w gestii Ministerstwa Gospodarki.

Tankowanie gazu do ciężarówki (fot. Bloomberg)
Tankowanie gazu do ciężarówki (fot. Bloomberg)
None
None

Co w ciągu kilku miesięcy zrobiły oba urzędy w tym zakresie? Nic. Przybyło natomiast kilkadziesiąt tysięcy kierowców zainteresowanych samodzielnym tankowaniem (w całym 2011 r. zamontowano w Polsce ok. 250 tys. instalacji). Samochodów jeżdżących po polskich drogach na gazie jest 2,5 mln, w zeszłym roku zatankowano do nich 3 mln m sześc. gazu, co czyni nas „autogazową” potęgą (wyprzedzają nas tylko Turcy i Koreańczycy). Ministerstwa tymczasem dalej odbijają piłeczkę.

— Przed wprowadzeniem samoobsługi należy w pierwszej kolejności dokonać niezbędnych zmian legislacyjnych w aktach prawnych, które pozostają w zakresie właściwości ministra gospodarki — mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik

Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Wylicza, że chodzi m.in. o wprowadzenie dodatkowych zabezpieczeń przy tankowaniu. Ale resort gospodarki twierdzi coś zgoła innego.

— Żadne z rozporządzeń wydanych przez resort gospodarki nie wprowadza zakazu samoobsługi na stacjach LPG. Taka możliwość została zablokowana przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Ministerstwo Gospodarki opowiada się za samoobsługą na stacjach LPG i nie uważa, aby potrzebne były znaczące zmiany w zakresie zabezpieczenia tankowania LPG przez użytkowników indywidualnych ponad te, jakie są stosowane na stacjach paliw — odpowiada ministerstwo „Pulsowi Biznesu”. Zdaniem branży dyskusja nad dodatkowymi zabezpieczeniami to gra na zwłokę.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Nie ma absolutnie żadnych przesłanek związanych z bezpieczeństwem. Nieprzypadkowo samoobsługa LPG jest od lat powszechna w prawie całej Europie. A dopóki nie wprowadzimy samoobsługi, nie będziemy wiedzieli, czy jest potrzeba wprowadzania w sposób odgórny — było nie było — dodatkowych obciążeń dla operatorów stacji paliw — opowiada Marcin Szponder, dyrektor z Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego. Branża ma nadzieję, że któryś z resortów ustąpi.

— W tej sytuacji jedyne, na co można jeszcze liczyć, to że obecny szef dawnego resortu infrastruktury wykaże więcej troski o portfele kierowców od poprzednika bądź też z kolei Ministerstwo Gospodarki, rozumiejąc stawkę, o którą toczy się gra, wykaże się większym rozsądkiem i ustąpi wobec oczekiwań resortu transportu, wprowadzając do przepisów dodatkowe zabezpieczenia — twierdzi Marcin Szponder. Czy urzędy rzeczywiście wyjdą z tego błędnego koła?

— W tej chwili Ministerstwo Gospodarki nie prowadzi rozmów z Ministerstwem Transportu na ten temat, oczekując na decyzje Ministerstwa Transportu w tej sprawie — zadeklarował resort Waldemara Pawlaka.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczepańska

Polecane