Świadomie użyłem słowa „wyzwania”, a nie „problemy”, ponieważ ostatnie miesiące pokazują, że polskie firmy potrafią radzić sobie z trudnościami zarówno na rynku wewnętrznym, jak też za granicą, a często nawet przekuwać je w sukcesy.

Prezentacją sukcesów odnoszonych przez rodzimych przedsiębiorców na rynkach zagranicznych jest właśnie organizowany przez „Puls Biznesu” wspólnie z PwC konkurs Polska Firma — Międzynarodowy Czempion. Dziś zaczynamy przyjmować zgłoszenia do jego 11. edycji.
Z codziennej obserwacji gospodarki, która jest domeną dziennikarzy „Pulsu Biznesu”, a także z rozmów z menedżerami przedsiębiorstw różnych branż działających poza granicami kraju wyłania się obraz polskiego eksportera i inwestora zagranicznego jako firmy monitorującej sytuację rynkową, reagującej na jej zmiany i potrafiącej wykorzystać nadarzające się okazje.
Pandemia i wojna za naszą wschodnią granicą spowodowały pojawienie się w światowej gospodarce wielu okazji, które polskie firmy z powodzeniem wykorzystują. Wystarczy wspomnieć choćby o postępującej deglobalizacji i reshoringu, czyli przenoszeniu zakładów produkcyjnych z Azji, głównie z Chin, do krajów macierzystych. Szansą dla naszych przedsiębiorców jest także rosnąca skłonność do dywersyfikacji źródeł dostaw.
Globalna zmiana w podejściu do prowadzenia działalności gospodarczej w zestawieniu z takimi atutami Polski, jak m.in. położenie geograficzne — jesteśmy najdalej wysuniętym na wschód krajem Unii Europejskiej — oraz nasza dominacja na europejskim rynku transportowo-logistycznym stwarza korzystne warunki do rozwoju eksportu oraz do inwestycyjnej ekspansji za granicą.
Jeżeli tylko rządzący nie utrudnią działania przedsiębiorcom przez wprowadzanie nieprzemyślanych zmian przepisów i obciążeń fiskalnych, będziemy mogli liczyć na dalszy rozwój polskich firm na rynkach zagranicznych.
Tym bardziej warto zaprezentować innym sukcesy już osiągnięte i plany na przyszłość, a temu właśnie służy konkurs Polska Firma — Międzynarodowy Czempion. Promuje on aktywność polskich firm na światowych rynkach i prezentuje te, które przekształcają się w globalne podmioty.
Laureaci konkursu będą mieli okazję do wzmocnienia marki swojej firmy i do szerokiej promocji jej międzynarodowej działalności. Zostaną przedstawieni w „Pulsie Biznesu” na łamach dodatku podsumowującego konkurs oraz zasilą grono ekspertów zapraszanych do udziału w debatach i konferencjach „Pulsu Biznesu”. Ponadto jego zwycięzcy będą mogli we własnych kanałach komunikacji posługiwać się tytułem Polska Firma — Międzynarodowy Czempion.
Zapraszam do udziału w konkursie i wypełniania zgłoszeń na stronie czempioni.pb.pl.
