Młodzi Europejczycy rwą się do biznesu

Rośnie nowe pokolenie przedsiębiorców. Aż 84 proc. Polaków w wieku 15-29 lat jest pozytywnie nastawionych do biznesu. 62 proc. chce mieć własne firmy.

Zapał młodych Europejczyków do prowadzenia własnej działalności gospodarczej przebadała firma Amway razem z Centrum Przedsiębiorczości Uniwersytetu Ludwika Maksymiliana w Monachium i instytutem GfK. Wyniki zebrane w raporcie „Przedsiębiorczość w Europie 2012” pokazują, że jest on niemały. Także wśród Polaków. W grupie 16 państw przebadanych pod względem nastawienia społeczeństwa do przedsiębiorczości,zajmujemy czwartą pozycją. Deklasują nas Duńczycy (91 proc.), Francuzi (88 proc.) oraz Grecy (86 proc.).

Na liście tuż za Polakami znaleźli się Włosi (82 proc.). Najbardziej kusi niezależność, jaką daje wizja bycia własnym szefem. Ale w Polsce marzą o niej głównie osoby z wyższym wykształceniem — pozytywne nastawienie do przedsiębiorczości jest silniejsze u respondentów posiadających uczelniany dyplom (86 proc.) niż wśród nieposiadających go (71 proc.).

Wyższe dysproporcje daje się zauważyć jedynie w Austrii i Hiszpanii. Niestety Polaków przed wejściem w biznesowy świat powstrzymuje głównie brak pieniędzy na start. Znacznie częściej niż przedstawiciele z innych państw, polscy respondenci wskazywali też na obawy przed niepowodzeniem, bariery biurokratyczne i brak pomysłu na biznes. Ale Europejczycy — w szczególności Duńczycy, Austriacy, Brytyjczycy, Włosi i Hiszpanie — wierzą, że znaczenie przedsiębiorczości będzie w najbliższych latach wzrastać, a przynajmniej pozostawać na poziomie zbliżonym do obecnego.

A jakie znaczenie — w perspektywie najbliższych 10 lat — będzie miała przedsiębiorczość w nowoczesnym świecie pracy, zdaniem Polaków? Będzie ważniejsza niż dziś — odpowiedziało 32 proc. ankietowanych, równie ważna — 41 proc., straci na znaczeniu — 18 proc. Również analitycy zaobserwowali trend wzrostowy: w 2012 r. pozytywne nastawienie rodaków do samozatrudnienia wzrosło o 4 proc. w porównaniu z rokiem 2011.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Młodzi Europejczycy rwą się do biznesu