Mniej wystawców na tygodniu mody

Marlena Kaczmarek
opublikowano: 2000-09-05 00:00

Mniej wystawców na tygodniu mody

Zainteresowanie Poznańskim Tygodniem Mody spadło prawie o 20 proc.

CENY W DÓŁ: Według Grzegorza Turkiewicza, wiceprezesa MTP, w stosunku do jesiennej edycji Poznańskiego Tygodnia Mody w 1999 r. spadek liczby wystawców sięga 20 proc., dlatego firma wprowadziła rabaty dla wystawców. fot. Piotr Długosz

Na rozpoczynającym się dziś Poznańskim Tygodniu Mody pojawi się 882 wystawców, jest to o 20 proc. mniej niż w 1999 r. Ratunkiem spadającej frekwencji ma być proponowany przez Międzynarodowe Targi Poznańskie 50-proc. rabat za wynajmowaną powierzchnię.

Kryzys branży przemysłu lekkiego spowodował spadek zainteresowania rozpoczynającym się dzisiaj Poznańskim Tygodniem Mody. Weźmie w nim udział zaledwie 882 wystawców, czyli o 20 proc. mniej niż w 1999 r. Lekarstwem na coraz mniejsze zainteresowanie tą imprezą ma być 50-proc. rabat na wynajem powierzchni wystawienniczych, oferowany przez MTP.

Zdaniem Grzegorza Turkiewicza, wiceprezesa MTP, wystawcy skorzystali z oferty.

— Nawet w sytuacji kryzysowej każda forma promocji firmy jest pożądana, dlatego stworzyliśmy specjalne warunki uczestnictwa — mówi.

Spada zainteresowanie

Entuzjazmu wiceprezesa MTP nie podzielają jednak wystawcy.

Jak stwierdził Artur Olczak, dyrektor marketingu łódzkiej Wólczanki, prestiż większości imprez targowych w Polsce znacznie zmalał.

— Prezentowanie się na targach podyktowane jest dziś raczej przyzwyczajeniem niż rzeczywistą potrzebą marketingową. Imprezy targowe organizowane w Polsce miały znaczenie dla wystawców dziesięć lat temu. Obecnie istnieją znacznie skuteczniejsze formy promocji i reklamy, jak chociażby Internet, które są też o wiele tańsze. Na targach pojawiają się ci sami producenci, w związku z czym nie są podpisywane nowe kontrakty. MTP traci wystawców, więc stosuje rabaty — mówi Artur Olczak.

Stawka normalna za wynajmowaną powierzchnię wynosi 80 USD (około 352 zł) za mkw.

Ulgi dla stałych klientów

Firmy, które pojawiają się na PTM, tylko raz w roku zapłacą 60 USD (około 264 zł) za mkw., natomiast te, które wystawiają się podczas edycji wiosennej i jesiennej, zapłaciły tylko 40 USD (około 176 zł) za mkw. wynajmowanej powierzchni.

Podczas jesiennej edycji PTM na łącznej powierzchni ponad 23 tys. mkw. prezentuje się 882 wystawców z 24 państw. Większość firm (647) pochodzi z Polski, natomiast z zagranicy 235 wystawców. Jest to znaczący, gdyż prawie 9-10-proc. spadek pod względem liczby wystawców i wynajmowanej powierzchni, w porównaniu z wiosenną edycją targów, kiedy przyjechało 997 firm.