Czytasz dzięki

Mniejszy T-Mobile poprawił rentowność

opublikowano: 19-02-2020, 22:00

Telekom z niemieckiej grupy miał w ubiegłym roku w Polsce niższe przychody m.in. ze względu na groźny pożar. Wzrosła jednak jego rentowność.

Mniejsi bywają bardziej zaradni. W 2019 r. T-Mobile Polska, wchodzący w skład grupy Deutsche Telekom, miał przychody niższe o 1,8 proc. niż rok wcześniej. Kolejny rok z rzędu zwiększał jednak liczbę aktywnych klientów abonamentowych (spadała liczba użytkowników pre-paid) i zanotował wyższe zyski.

— Przypływ nowych klientów w ciągu roku, rekordowo niski poziom rezygnacji i — co za tym idzie — rosnąca baza klientów, a jednocześnie rosnące ARPU [średni przychód na klienta — red.] są zgodne z naszymi oczekiwaniami i przekładają się na wyniki finansowe — mówi Andreas Maierhofer, prezes T-Mobile Polska, cytowany w komunikacie spółki.

W całym 2019 r. T-Mobile miał w Polsce 6,385 mld zł przychodów i obsługiwał 10,95 mln klientów, w tym 7,5 mln abonamentowych. Zanotował przy tym 1,645 mld zł skorygowanego zysku na poziomie EBITDA (po uwzględnieniu kosztów leasingu, co jest standardem raportowania w przypadku telekomów). To wzrost o 0,9 proc. w stosunku do 2018 r. — i pierwszy wzrost rentowności telekomu z niemieckim właścicielem od pięciu lat. Spółka zwraca uwagę, że na przychody w ubiegłym roku niegatywnie wpłynął pożar centrum danych w Annopolu pod koniec stycznia 2019 r., a także rezygnacja z hurtowej sprzedaży urządzeń, która generowała wysoki przychód przy niskiej rentowności. Przychody z samych usług mobilnych wzrosły o 3 proc., do niemal 4 mld zł.

— Decyzja o zmianie naszego podejścia do sprzedaży hurtowej terminali połączona z istotną przeszkodą w postaci utraconych przychodów w wyniku pożaru centrum danych Annopol wpłynęła na nasze wyniki w pierwszej połowie roku. Rosnące przychody z usług moblinych w połączeniu z szybkim wzrostem segmentu ICT i poprawą dyscypliny kosztowej pozwoliły nam ustabilizować przychody i osiągnąć wyraźną poprawę wyników z końcem roku — mówi Juraj Andras, odpowiedzialny w zarządzie T-Mobile Polska za finanse.

T-Mobile to już drugi telekom, który chwali się poprawą kluczowych wskaźników finansowych w ubiegłym roku. Przed tygodniem wyniki roczne jako pierwszy z dużych operatorów na polskim rynku opublikował Orange. Chwalił się on pierwszym od 13 lat wzrostem przychodów, zwiększającą drugi rok z rzędu rentownością operacyjną oraz rosnącą liczbą klientów usług konwergentnych i internetu światłowodowego. W całym 2019 r. spółka zanotowała 11,4 mld zł przychodów (wzrost o 2,9 proc.) i 3 mld zł zysku EBITDA po uwzględnieniu kosztów leasingu (wzrost o 7 proc.). 26 lutego wyniki poda Play, natomiast Cyfrowy Polsat, operator sieci Plus, zaplanował ich publikację na 12 marca.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane