Modlin bije Radom dojazdem

Katarzyna KapczyńskaKatarzyna Kapczyńska
opublikowano: 2018-05-08 22:00
zaktualizowano: 2018-05-08 19:46

Samochodem, autobusem czy pociągiem — eksperci uważają, że, niezależnie od wybranego środka transportu, łatwiej dojedziemy na lotnisko w Modlinie

Samochodem, autobusem czy pociągiem - eksperci uważają, że niezależnie od wybranego środka transportu łatwiej dojedziemy na lotnisko w Modlinie

  • Dowiedz się, jakiej wysokości inwestycje są planowane na linii Warszawa-Radom i jak długo potrwają
  • Kiedy pasażerowie podjadą pociągiem pod terminal w Modlinie
  • Kiedy wybudowane zostaną szybsze połączenia drogowe ze stolicy do obu portów

 

Radom czy Modlin — te dwa lotniska rywalizowały o miano zapasowego hubu dla stołecznego portu im. Fryderyka Chopina. PPL preferuje pierwsze, mimo że jest udziałowcem drugiego i wbrew opiniom wielu ekspertów. Dysponuje ekspertyzą brytyjskiej firmy Arup, z której wynika, że niezbędne inwestycje w Modlinie będą droższe i potrwają dłużej.

Pociąg do Radomia…

Plan inwestycji w zapasowy port w Radomiu kwestionują m.in. specjaliści z branży transportowej. Uważają, że szybciej i łatwiej pasażerowie dojadą do Modlina — wszystko jedno czym.

— Linia kolejowa do Modlina ma zdecydowanie lepsze parametry techniczne, nie tylko od obecnej, ale również docelowo planowanej trasy kolejowej do Radomia. W obu przypadkach brakuje łącznika istniejącej sieci z terminalem, ale w Modlinie zaawansowane są plany jego budowy — twierdzi, prezes Fundacji ProKolej.

Obecnie pociągi do Radomia jadą z Warszawy prawie dwie godziny. Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych (PLK), podkreśla jednak, że na odcinku od Warszawy Okęcia do Czachówka trwa końcowa faza modernizacji. Na odcinku od Czachówka do Warki planowana jest natomiast przebudowa 20 km dwutorowej linii, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem. Wartość projektu sięgnie 216 mln zł. Roboty rozpoczną się na przełomie trzeciego i czwartego kwartału tego roku, a ich zakończenie jest planowane na koniec 2020 r.

Do drugiego kwartału 2021 r. PKP PLK zmodernizują także 45 km linii z Warki do Radomia oraz dobudują drugi tor i nowe przystanki. Koszt inwestycji to 429 mln zł.

— Efektem będzie szybszy przejazd między Radomiem a Warszawą. Podróż skróci się o około 60 minut. Pasażerowie zyskają także nowoczesne stacje i przystanki dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności — informuje Mirosław Siemieniec.

Dojazd koleją na duże lotniska wybiera zazwyczaj 20-30 proc. pasażerów. Dla dojeżdżających do Radomia trzeba będzie zbudować sieć komunikacyjną bezpośrednio na lotnisko od podstaw. Prace przygotowawcze, analizy i decyzje środowiskowe i działania wywłaszczeniowe, które mogą okazać się konieczne przy budowie linii do nowego portu, będą trwały wiele lat. Do Modlina z Okęcia jest znacznie bliżej, a połączenie kolejowe z tamtejszej stacji na lotnisko powstanie w najbliższych latach — ma zapewnione wszystkie dokumenty formalne i finansowanie — mówi Michał Leman, dyrektor zarządzający FlixBusa, ekspert rynku transportowego.

Bezpośrednio na lotnisko

Z Warszawy do Radomia jest ponad 100 km, a do Modlina — około 40 km. Linia kolejowa jest już zmodernizowana — podróż trwa 30-40 minut. Potem pasażerowie chcący dotrzeć na lotnisko muszą z pociągu przesiąść się do autobusu lub taksówki. Za kilka lat, w dodatkowe 5 minut, dojadą jednak pociągiem pod sam terminal.

Mirosław Siemieniec informuje, że opracowywana jest dokumentacja przedprojektowa nowego łącznika — studium wykonalności budowy odcinka linii kolejowej od stacji Modlin do Mazowieckiego Portu Lotniczego i przystanku przy terminalu.

— Projekt jest na liście podstawowej w krajowym programie kolejowym, przewidziany jest do realizacji w ramach regionalnego programu operacyjnego województwa mazowieckiego. Szacowana wartość inwestycji na etapie studium wykonalności wynosi około 153 mln zł. Jej zakończenie planowane jest na koniec 2022 r. — twierdzi Mirosław Siemieniec.

Wyścig ekspresówek

Linie autobusowe reklamują się, że z centrum Warszawy do modlińskiego portu dojadą w 40-50 minut. Michał Leman informuje jednak, że w godzinach szczytu, jeśli trafimy na korek w Łomiankach, dojazd drogowy wydłuży się nawet do 1,5 godziny. Mimo to, jego zdaniem, ze względu na odległość, w połączeniach drogowych Modlin także wygrywa z Radomiem. Przedstawiciel FlixBusa podkreśla, że bliższe połączenie i lepsze skomunikowanie Modlina będzie miało szczególne znaczenie dla klientów biur podróży, jeśli ich rejsy czarterowe będą się odbywały w godzinach nocnych, co bardzo częstą się zdarza.

Jakub Majewski twierdzi natomiast, że w przypadku sieci drogowej różnice komunikacyjne związane z dojazdem do radomskiego i modlińskiego lotniska nie są tak znaczące, jak w przypadku połączeń kolejowych.

— W obu kierunkach brakuje odcinków dróg ekspresowych w rejonie Warszawy. W Radomiu trzeba także zbudować układ drogowy w mieście, bo trasy S7 i S12 omijają je od przeciwnej strony — twierdzi Jakub Majewski.

Zatłoczone wylotówki z Warszawy utrudniają obecnie zarówno dojazd do Radomia, jak i Modlina. Do 2020 r. droga ekspresowa S7 z Warszawy do Radomia powinna jednak powstać. Wolniej idą natomiast przygotowania do budowy dróg ułatwiających komunikację drogową z Modlinem. Trasa Warszawa — Czosnów może być gotowa dopiero w 2024 r. Poprawa komunikacji nie dotyczy zresztą tylko szlaków do stolicy, ważna jest także budowa trasy S10 Toruń — Płock i wschodniego odcinka obwodnicy Warszawy, by usprawnić dojazd do Modlina od strony północnej.

 

153 mln zł Na tyle oszacowane są koszty związane z budową łącznika z lotniskiem w Modlinie.

560 mln zł Tyle wyniosły koszty inwestycji związanych z przebudową stacji Radom oraz modernizacją odcinka z Okęcia do Czachówka na trasie ze stolicy do Radomia.

645 mln zł Tyle sięgnie wartość planowanych w tej perspektywie inwestycji na radomskiej linii.