Modlin wyda 15 mln zł na remont

opublikowano: 26-09-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

PPL i marszałek pożyczą spółce pieniądze na naprawę kawałka drogi kołowania. Zarząd portu myśli o rozbudowie, ale do tego potrzebuje nowej umowy z Ryanairem.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jak idą negocjacje dotyczące wyższych stawek, które miałby płacić Ryanair
  • jakie inwestycje na lotnisku zostały zrealizowane, a jakie będą
  • jakie wyniki finansowe spółka osiągnęła w tym roku

Od kilku miesięcy zarząd Portu Lotniczego Warszawa-Modlin negocjuje z Ryanairem, jedynym przewoźnikiem operującym z tego portu, nową umowę. Obecna kończy się we wrześniu 2023 r., ale port chce już podwyższyć stawkę, która od 2013 r. wynosi 5 zł za osobę, jeśli liczba pasażerów przekracza w danym roku kalendarzowym 3 mln.

Dwie wersje, czyli twarde negocjacje

Michael O’Leary, prezes Ryanaira, powiedział niedawno na konferencji w Warszawie, że ponieważ Modlin odrzucił propozycję podwojenia stawki oraz liczby pasażerów do 6 mln, przewoźnik urośnie w innych miastach.

— Ostatnia propozycja Ryanaira, z maja tego roku, nie opiewa na 10 zł. Tymczasem chcemy uzyskać wartość opłaty pasażerskiej nieco poniżej progu rentowności. Przewoźnik nie jest jednak skłonny do zaakceptowania innych cen, choć chce zagwarantować sobie wieloletnią umowę. Średnia cena biletu z Modlina i wysokość czerpanych przez niego zysków uzasadniają zmianę podejścia Ryanaira do opłaty pasażerskiej. Infrastruktura wymaga modernizacji. Jeśli Ryanair nie zaakceptuje wyższych cen, wynikających m.in. z inflacji, będzie musiał liczyć się z ograniczeniem liczby statków powietrznych nocujących w porcie, bo bez nakładów inwestycyjnych, na które spółki obecnie nie stać, nie będzie możliwe funkcjonowanie przy obecnej intensywności przewoźnika — mówi Grzegorz Hlebowicz, wiceprezes Lotniska Warszawa-Modlin.

Podkreśla natomiast, że linia uiściła wprowadzoną 1 lipca opłatę za PRM, czyli obsługę osób niepełnosprawnych ruchowo (1,3 zł).

Inwestycje krótko- i długoterminowe

Mimo to port inwestuje. Wymieniona została najbardziej zużyta nawierzchnia na fragmencie drogi kołowania A2, co kosztowało 3,2 mln zł, a w październiku ubiegłego roku podobna kwota poszła na drogę kołowania C. Według wiceprezesa to prace, które wystarczą na 2-3 lata. Spółka przygotowuje się jednak do poważniejszej inwestycji: całkowitej wymiany drogi kołowania A2 z podbudową.

— Jeszcze w tym roku uzyskamy od największych wspólników, czyli województwa mazowieckiego i PPL, 15 mln zł pożyczki i ogłosimy przetarg. Inwestycję zrealizujemy od marca do września przyszłego roku — mówi Grzegorz Hlebowicz.

Po gruntownej odbudowie pierwszego odcinka drogi kołowania A2 znajdującego się w najgorszym stanie przyjdzie czas na kolejne dwa odcinki.

— Realna data kolejnych etapów odbudowy DK A2 to 2025 r. — mówi wiceprezes modlińskiego portu.

Wszystkie niezbędne prace budowlane dotyczące odbudowy DK A2 to koszt ponad 50 mln zł.

— Jeśli proces przyjęcia przez Ryanaira wyższych kosztów funkcjonowania lotniska będzie postępował, pomyślimy nad budową trzech kolejnych miejsc postojowych i rozbudową terminala. Jedyną barierą dla naszych planów inwestycyjnych są ograniczenia budżetu. Gdybyśmy mieli nieograniczone fundusze, trwałaby już rozbudowa powierzchni handlowych, budowa hotelu i powiększenie terminala — mówi Grzegorz Hlebowicz.

Sami i ze wspólnikami:
Sami i ze wspólnikami:
Lotnisko Warszawa-Modlin, którego wiceprezesem jest Grzegorz Hlebowicz, realizuje bieżące inwestycje z własnych funduszy, bo ten rok jest pod względem przychodów i zysku brutto wyjątkowo dobry. Na większe projekty potrzebuje jednak wsparcia udziałowców.

Idzie nowe

Zmiana relacji z Ryanairem to jeden z elementów planu naprawczego wprowadzonego przez powołany rok temu zarząd. Inny zakłada zdobycie nowych przewoźników.

— Intensywnie nad tym pracujemy. Przez wojnę wielu przewoźników z państw byłego ZSRR, w tym z Azji Centralnej, szuka nowych tras. Przykładem jest Air Moldowa, która od 31 października zacznie trzy razy w tygodniu latać do Kiszyniowa — mówi wiceprezes portu.

Port aneksował też umowę z Orlen Aviation, dostawcą paliw.

— Zachęciliśmy firmę do budowy infrastruktury krytycznej, zapewniającej stałą, niezagrożoną przez sytuację na drogach dojazdowych dostępność paliwa. Potrzebna jest jeszcze decyzja administracyjna Urzędu Lotnictwa Cywilnego — mówi Grzegorz Hlebowicz.

Grosz do grosza

Pieniądze na przeprowadzone remonty udało się odłożyć z bieżącej działalności.

— Prowadzimy bardzo oszczędną politykę finansową. Przez pierwszych osiem miesięcy 2022 r. uzyskaliśmy rekordowe przychody wysokości 60,3 mln zł i 12 mln zł zysku brutto, podczas gdy w zeszłym roku było to 27,2 mln zł i 9,2 mln zł straty. W sierpniu wypracowaliśmy zysk brutto w wysokości 2,1 mln zł, podczas gdy w sierpniu 2021 r. ponieśliśmy 355 tys. zł straty. Należy jednak pamiętać, że wrzesień to ostatni miesiąc sezonowych wakacyjnych zysków. W kolejnych miesiącach należy także spodziewać się niższych przychodów oraz dodatkowych kosztów związanych z remontami DK A2 — mówi Grzegorz Hlebowicz.

Lotnisko zwiększyło przychody, bo wynajęło jeszcze więcej powierzchni pod usługi (np. przed terminalem jest obecnie kawiarnia), a także teren pod zaplecze budowy dla Budimeksu, który prowadzi prace na S7 i wybuduje na nowo węzeł przy zjeździe do portu lotniczego.

— Przez najbliższe dwa lata dojazd samochodem będzie utrudniony. Już obecnie pasażerom zdarza się z tego powodu spóźnić. Codziennie dojeżdżam do Modlina Kolejami Mazowieckimi. To zaledwie 30 minut jazdy do dworca PKP w Modlinie, a potem 10 minut autobusem wahadłowym i już jesteśmy w terminalu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin. Przez najbliższe dwa lata, podczas prac budowlanych na drodze dojazdowej do lotniska, jedynie Koleje Mazowieckie nie będą stać w korkach. Zachęcam do wyboru transportu publicznego i przyjazd na lotnisko na trzy godziny przed odlotem — mówi Grzegorz Hlebowicz.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane