Czytasz dzięki

Morgan Stanley: Era „niskoflacji” dobiega końca

Powrót w głównych gospodarkach inflacji do wieloletniej normy wesprze rynki akcji, przewiduje bank Morgan Stanley.

Z przedłużającym się okresem obniżonej presji inflacyjnej, zjawiskiem ochrzczonym mianem „niskoflacji” (ang. lowflation), zmagają się obecnie gospodarki odpowiadające za 70 proc. globalnego produktu. Zdaniem ekonomistów banku Morgan Stanley problem zacznie ustępować jeszcze w tym roku, choć jeszcze kilka miesięcy temu zapowiadali, że walka banków centralnych z „niskoflacją” będzie głównym tematem 2015 r.

„Wszystko wskazuje, że w skali globalnej inflacja wróci do normalnego poziomu” - napisali ekonomiści Morgan Stanley w raporcie datowanym na poniedziałek.

Przeciętna dynamika cen w gospodarkach zmagających się z „niskoflacją” odbije się z obecnie notowanych 0,4 proc. do 1,0 proc. na koniec tego roku, przewidują specjaliści. Do neutralnych odczytów inflacja wróci dopiero na koniec 2016 r., kiedy sięgnie 1,9 proc. Według nich to może być zaskoczeniem dla rynków, które w cenach aktywów uwzględniły utrzymanie się w kolejnych kwartałach wyjątkowo niskiej presji inflacyjnej. Przy utrzymaniu łagodnej polityki banków centralnych zyskają na tym rynki akcji, a wśród reprezentowanych na nich branż – sektor bankowy. Unikać należy jednak obligacji o najdłuższych terminach zapadalności, gdyż mogą one ucierpieć na wzroście rentowności.

„Polityka pieniężna pozostanie łagodna, ze względu na słabe perspektywy wzrostu gospodarczego, wciąż ograniczoną presję inflacyjną oraz wysokie zlewarowanie  gospodarki, przekładające się na znaczną wrażliwość na zmiany stóp procentowych” – napisano w raporcie.

Choć inflacja powróci do wartości zbliżonych do ustalonych przez banki centralne celów inflacyjnych, to jednak gospodarkom nie zagrozi przegrzanie. Dlatego trwające od 2009 r. globalne ożywienie gospodarcze może przedłużyć się nawet do 2020 r., zapowiadają eksperci Morgan Stanley. To oznaczałoby najdłuższe ożywienie w powojennej historii gospodarczej świata.

Fot. Bloomberg.
Fot. Bloomberg.
To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Wierciszewski, Bloomberg

Polecane