Morrison zbuduje nowy terminal

Dorota Gąsowska
25-03-2004, 00:00

Spółka Krakowski Port Lotniczy wyłoniła inwestora, który wybuduje terminal i płytę postojową dla samolotów tanich linii lotniczych.

18 marca rada nadzorcza Krakowskiego Portu Lotniczego wybrała firmę, która zajmie się budową terminalu i płyty postojowej oraz parkingu w podkrakowskich Balicach.

Kandydaci

Rozmowy z piętnastoma potencjalnymi inwestorami trwały prawie rok. Ostatecznie w szranki stanęły nowozelandzka firma Morrison i duńska Copenhagen Airports International. Ostatecznie inwestorem strategicznym przedsięwzięcia zostanie spółka nowozelandzka, będąca właścicielem lotniska dla tanich linii lotniczych w Glasgow.

— Morrison ma środki potrzebne do budowy interesujących nas obiektów. Dodatkową zaletą firmy jest jej wcześniejsza współpraca z tanimi przewoźnikami. Poza tym ma ona doświadczenie w pracach na lotniskach wojskowo-cywilnych, a z takim właśnie mamy do czynienia w Krakowie — uzasadnia decyzję Marcin Hydzik, prezes Krakowskiego Portu Lotniczego.

Konkretnych terminów rozpoczęcia budowy i oddania obiektów do użytku jeszcze nie określono. Jednak, zdaniem przedstawicieli krakowskiego portu, niewykluczone jest, że nowy terminal, płyta postojowa i parking powstaną do końca tego roku.

Władze Krakowskiego Portu Lotniczego przewidują dwa etapy prac. W pierwszym powstanie infrastruktura dla lotniska pasażerskiego, a później cargo. W drugim zaś, na razie odłożonym do bliżej nieokreślonej przyszłości, inwestor zajmie się budową lotniska dla przewozów międzynarodowych.

Wojskowe lotnisko Kraków-Balice zajmuje powierzchnię około 400 hektarów, w tym 23 hektary to Międzynarodowy Port Lotniczy obsługujący ruch pasażerski. Teren, na którym będzie prowadzona budowa, ma wielkość 8,2 hektara, a nowy terminal ma zajmować 4,5 tys. mkw.

Współpraca

Po podpisaniu umowy z Krakowskim Portem Lotniczym, Morrison wniesie do kasy spółki swój kapitał i w ten sposób stanie się udziałowcem większościowym. Nowozelandzka firma poniesie całkowity koszt inwestycji, która w pierwszym etapie ma wynieść około 25 mln EUR.

Równolegle z budową Krakowski Port Lotniczy będzie prowadził rozmowy z tanimi europejskimi przewoźnikami. Marcin Hydzik twierdzi, że władze spółki rozmawiają z największymi w tej branży, nie ujawnia jednak nazw przewoźników. Najbardziej prawdopodobna jest współpraca z węgierskimi liniami Wizz Air, z którymi podpisano już w tej sprawie list intencyjny.

Władze spółki zapewniają, że nie zamierzają konkurować ze starym lotniskiem Balice, a raczej nastawiają się na współpracę z nim.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Gąsowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Morrison zbuduje nowy terminal