Most, obwodnica i 97 mln zł różnicy

Katarzyna Jaźwińska
21-10-2005, 00:00

Dyrekcja drogowa rozpoczyna inwestycję w Puławach za 408 mln zł. Czemu tak drogo? Przecież wybrała ofertę budowlaną za 311 mln zł...

Ministerstwo Infrastruktury na koniec działalności podpisało umowę o dofinansowaniu budowy obwodnicy i mostu w Puławach. Resort oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) szacują wartość robót na 408 mln zł. Wartość dofinansowania z funduszy unijnych sięgnie 293 mln zł. Resztę środków powinien zabezpieczyć Krajowy Fundusz Drogowy, czyli rachunek w BGK, z którego finansowane są infrastrukturalne projekty GDDKiA.

Bo stal była za droga

Czemu jednak drogowcy zabezpieczają aż 408 mln zł na budowę puławskiej obwodnicy i mostu, skoro firmy startujące w przetargu proponowały znacznie niższe ceny? Przetarg wygrało konsorcjum Mosty Łódź i Herman Kirchner, proponując cenę 311 mln zł. Najdroższą ofertę — 399 mln zł — złożyli Ukraińcy, czyli firma Altkom.

— Mamy nadzieję, że niska cena jest efektem zdrowej walki konkurencyjnej, a nie zaniżania cen, by wygrać przetarg — mówi Andrzej Maciejewski, rzecznik GDDKiA.

Dziwić może jednak fakt, że dyrekcja, mając ofertę niższą o 100 mln zł niż wartość kosztorysowa, nie przeznaczy zaoszczędzonych pieniędzy na inne projekty. Przedstawiciele instytucji podkreślają, że po pierwsze — bez zgody polskich i unijnych urzędników nie mogą tego dokonać, po drugie — chcą zabezpieczyć się na wypadek wzrostu ceny w trakcie realizacji zadania.

— Może okazać się, że wykonawca nie mógł przewidzieć niektórych warunków geologicznych, może znowu wzrosnąć cena stali i wówczas wykonawca może złożyć roszczenia dotyczące wzrostu kosztów robót. Często spotykamy się z takimi sytuacjami. Nie przypominam sobie przetargu, w którym nie mielibyśmy roszczeń albo protestów — mówi inny z przedstawicieli dyrekcji.

Konkurs, czyli fikcja?

Tylko po co w takim razie organizować przetargi?

— W tej branży gra polega na tym, żeby złożyć niską ofertę cenową i przeforsować jak najwięcej roszczeń — tłumaczy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Jaźwińska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Most, obwodnica i 97 mln zł różnicy