MOSTOSTAL KRAKÓW: 100 MLN ZŁ NA MOST
WYTRZYMA DŁUŻEJ: Miejmy nadzieję, że nowy most budowany przez Mostostal Kraków, którego prezesem jest Stanisław Osieka, wytrzyma tak długo, jak istniejący od ponad 80 lat tymczasowy most drewniany. fot. Andrzej Cynka
W przyszłym roku w Wyszogrodzie ma zostać oddany do użytku najdłuższy w Polsce most. Inwestycja pochłonie co najmniej 100 mln zł.
Podwykonawcą robót jest Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego z Warszawy, które zajęło się regulacją Wisły. Kontrakt opiewa na 21 mln zł. Warszawskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych zbuduje drogi dojazdowe do mostu, co pochłonie12,7 mln zł. Huta Częstochowa natomiast dostarczy 2,4 tys. ton konstrukcji stalowych wartości 7 mln zł.
Most wyszogrodzki zostanie sfinansowy ze środków przeznaczonych na modernizację i budowę dróg krajowych. Połowa środków to pożyczka Banku Światowego, który wyłożył 150 mln USD (532,5 mln zł), a drugie tyle pochodzi z budżetu.
Most będzie miał 1200 m długości i 12,3 m szerokości. Zbudowany został dwunastoprzęsłowy odcinek długości 650 m. Wykorzystano najnowszą technologię, czyli nasuwanie na podpory scalanych na brzegu konstrukcji.
Nowy most powstanie w odległości kilkuset metrów od istniejącego w Wyszogrodzie najdłuższego w Europie mostu drewnianego. Został on zbudowany podczas I wojny światowej i miał być mostem tymczasowym.
Głównym wykonawcą mostu jest Mostostal Kraków. Jego kapitał własny wynosi ponad 55 mln zł, w tym kapitał akcyjny — 27,9 mln zł. Akcjonariuszami są Skarb Państwa — 21,4 proc. , Pierwszy Polski Fundusz Rozwoju PBR Sp. z o. o. — 9,6 proc. , BA-MK — 5,4 proc.