Możesz już słać SMS z paragonem

Iwona JackowskaIwona Jackowska
opublikowano: 2021-10-07 20:00

Klient może wybrać, czy sprzedawca wydrukuje mu dowód zakupu czy np. prześle online. Takie przepisy właśnie weszły w życie.

Przeczytaj tekst, a dowiesz się:

  • w jaki sposób można już wystawiać dowody zakupu,
  • kto o tym decyduje sprzedawca czy klient.

Już nie tylko w kasach wirtualnych (czyli w postaci oprogramowania) można wystawiać e-paragony. Jest to możliwe także w kasach online, co oznacza znacznie większe upowszechnienie tej formy potwierdzania transakcji zakupu. Zmiany te wprowadza rozporządzenie ministra rozwoju dotyczące wymagań technicznych dla kas fiskalnych, już opublikowane w Dzienniku Ustaw (poz. nr 1759).

Wystawianie i wydawanie e-paragonów oznacza m.in. brak obowiązku ich drukowania. Mogą być przekazywane w formie elektronicznej, np. e-mailem lub w formie SMS.

– Sprzedawca oszczędza czas, a klient nie ma obawy, że paragon ulegnie zniszczeniu lub zaginięciu, albo po prostu wyblaknie. To rozwiązanie przyjazne dla środowiska i ważne w dobie pandemii, bo ogranicza transmisję wirusa – wyjaśnia Jan Sarnowski, wiceminister finansów.

Podkreśla, że rozporządzenie nie narzuca jednego sposobu przechowywania i przekazywania paragonów w postaci elektronicznej. Kwestia ta zostanie wypracowana przez rynek.

– Zniesienie obowiązku drukowania paragonów usprawni sprzedaż w sklepach. Sprzedawca nie będzie musiał wystawiać paragonu fizycznie, aby przesłać go klientowi wraz z zamówionym towarem. Ponadto papierowe paragony dotychczas mogły przysparzać kłopotów. Na przykład z czasem stawały się nieczytelne i nie mogły już służyć jako dowód zakupu. Dlatego forma elektroniczna to rozwiązanie wygodne także dla kupujących – ocenia Artur Halik, szef działu sprzedaży w firmie Shoper.

Zwraca uwagę, że w branży e-commerce widać tendencję do odchodzenia od paragonów, np. podczas procesu reklamacyjnego czy zwrotu. Wystarcza do tego chociażby numer zamówienia, który klient otrzymuje podczas zakupów online.

– Paragony to jeden z ostatnich bastionów papieru w handlu i biznesie. Cyfryzacja w tej sferze była kwestią czasu. Jednocześnie z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że numer telefonu jest jedną z tych informacji osobowych, które są ujawniane z większą rezerwą niż na przykład adres e-mail. Dlatego zapewne dopiero z czasem okaże się, która opcja otrzymywania e-paragonów okaże się najpopularniejsza – mówi Maja Wiśniewska, menedżer w firmie SMSAPI.

Klienci będą mieli do wyboru: SMS, e-mail, aplikacje bankowe, sklepowe oraz specjalne aplikacje paragonowe.

Rozporządzenie określa bardzo szczegółowo treść, która powinna znaleźć się na e-paragonie, z uwzględnieniem charakteru prowadzonej działalności, rodzaju sprzedawanych towarów i usług. Zgodnie z tymi przepisami kasa wystawia paragony fiskalne w postaci papierowej i elektronicznej albo zgodnie z wyborem użytkownika tylko elektroniczne, zawierające w szczególności takie pozycje jak: element graficzny (jeśli występuje), imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży (jeśli jest prowadzona w miejscach niestałych – adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika), NIP podatnika, numer kolejny dokumentu oraz oznaczenie „Paragon fiskalny”. Jeżeli zostanie on wystawiony np. za jazdę taksówką, koniecznie musi być na nim podany numer rejestracyjny i numer boczny pojazdu.

Organizator

Puls Biznesu

Partnerzy

KDPW ADP EY