Możesz zarabiać tam, gdzie chcesz

Praca zdalna jest dobra. Ale wybór między biurem a domem — jeszcze lepszy.

Lekarz udzielający porad przez internet lub telefon, trener biznesu prowadzący szkolenia online, rzeczoznawca dokonujący oględzin szkód komunikacyjnych za pomocą aplikacji mobilnej… Przybywa osób, które nie muszą pojawiać się w siedzibie firmy i odwiedzać swoich klientów. Codzienne obowiązki mogą wykonywać tam, gdzie się akurat znajdują.

Nowe technologie znoszą barierę miejsca i czasu, dzięki czemu praca zdalna dotyczy coraz większej liczby branż, zawodów i zajęć. Według badań Virgin Media Business, za pięć lat nawet 60 proc. fachowców na świecie będzie wypełniać obowiązki służbowe bez wychodzenia z domu lub innego miejsca nieprzypominającego zwykłego biura.

Wolimy na odległość

Czy moda na zdalną pracę dotrze do Polski? Odpowiedzi twierdzącej udziela Per Markus Törnberg, dyrektor regionalny w międzynarodowym start-upie Crossover, korzystającym z kompetencji specjalistów ze 130 krajów. Firma stosuje model Remote Work, który pozwala na wieloletnie, pełnoetatowe zatrudnienie w trybie zdalnym z dowolnego zakątka kuli ziemskiej. Często na jej oferty odpowiadają freelancerzy z długim stażem, którzymają dość wolności, jeśli nie towarzyszą jej finansowa stabilizacja i pewność etatu. Dają się również skusić na zarobki wyższe o 30 proc. niż proponowane przez krajowych pracodawców.

W ubiegłym roku do pracy zdalnej w Crossover zgłosiło się pół miliona kandydatów, a co dziesiąty był Polakiem. Tendencja się utrzymuje.

— Tylko od początku roku dostajemy co tydzień ponad dwa tysiące pełnowartościowych aplikacji na 30 różnych stanowisk. Wśród autorów pierwszych 500 zgłoszeń znalazło się aż 50 Polaków — wskazuje Per Markus Törnberg.

Według sondażu Instytutu Kantar Public, 57 proc. zatrudnionych Kowalskich chciałoby pracować na odległość, a 81 proc. samemu decydować o czasie swojej pracy.

Argumenty za i przeciw

Monika Jaśkielewicz, menedżer HR w spółce Atman, uważa, że popularność pracy zdalnej napędzają zmiany społeczne. Przykład: na rynek wchodzą młodzi, dla których cyfrowe narzędzia komunikacyjne są standardem i nie widzą różnicy między wirtualnym i tradycyjnym środowiskiem pracy.

— Przedsiębiorstwa część swoich zasobów i procesów biznesowych przenoszą do środowisk chmurowych. Oznacza to całodobowy dostęp do firmowych informacji z dowolnego miejsca na ziemi. Wystarczy tylko urządzenie podłączone do internetu — mówi Monika Jaśkielewicz.

Wygoda, swoboda i oszczędność czasu, który wcześniej pochłaniały dojazdy i korki — co jeszcze przemawia za pracą zdalną? Dobrostan pracownika. Jeśli wierzyć badaniom przeprowadzonym przez Uniwersytet Stanforda, bycie fachowcem na odległość zmniejsza stres o ponad 50 proc. Zmorą biur jest hałas, który — według raportu World Green Building Council — zmniejsza wydajność o 66 proc. Z jego powodu trzy na 10 osób regularnie traci koncentrację. W domowym zaciszu pracuje się szybciej, uważniej i lepiej.

Są też argumenty przeciwko pracy zdalnej.

— Wszystkiego nie da się zrobić i załatwić online. Gdy brakuje obok ludzi, trudniej się zmobilizować. Jesteśmy istotami społecznymi. Potrzebujemy kontaktów bezpośrednich, rozmów w cztery oczy. Niektórzy źle znoszą nawet parę minut samotności. Wspólne spędzanie czasu i działanie integruje pracowników, zamienia ich w zespół — wymienia Michał Gembal, dyrektor marketingu w firmie Arcus.

Jego zdaniem, nie ma jedynej słusznej odpowiedzi na pytanie, gdzie lepiej pracować: w biurze czy z domu. Zależy to od kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa, jego narzędzi technologicznych, modelu zarządzania, rodzaju zadań oraz odpowiedzialności i upodobań poszczególnych osób. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Firmy / Możesz zarabiać tam, gdzie chcesz