Możliwości finansowania MSP są ograniczone

opublikowano: 19-06-2018, 22:00

O kredyt i dotację trudno, leasing lada chwila przestanie się opłacać, a z faktoringu nie zawsze można skorzystać, ze względu na zakaz cesji.

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP) opracował raport na temat finansowania małych i średnich przedsiębiorców w Polsce. Wynika z niego, że takie firmy wciąż najchętniej korzystają przede wszystkim z własnych pieniędzy. Robi tak 62 proc. właścicieli biznesów.

Do jednego worka

— Obawy przed zaciąganiem poważnych zobowiązań są zrozumiałe, ale wydaje się, że przeprowadzanie naprawdę dużych inwestycji nie może obyć się bez korzystania z zewnętrznych źródeł finansowania. A bez tego trudno o rozwój i unowocześnianie działalności. Dlatego właśnie odpowiednio skrojona oferta i brak przeszkód tworzonych przez prawodawcę to tak istotne czynniki dla rozwoju polskich firm — tłumaczy Cezary Kaźmierczak, prezes ZPP.

Jego zdaniem, małe firmy niechętnie korzystają z kredytów, ponieważ żaden bank nie ma odpowiednio skrojonej dla nich oferty.

— Mamy około dwóch milionów małych i średnich przedsiębiorców w Polsce oraz 4700 dużych podmiotów. Tymczasem oferta banków jest dostosowana głównie do tej drugiej grupy. A udzielanie kredytów mniejszym spółkom na podobnych zasadach jak korporacjom mija się z celem. Tym bardziej, że papiery w małych firmach na ogół nie wyglądają najlepiej, a oceniający ryzyko kredytowania pracownicy banków wolą nie ryzykować i również w sytuacjach niepewnych, na wszelki wypadek, dają decyzję odmowną — tłumaczy Cezary Kaźmierczak.

Dodaje on, że pierwszy bank, który zaryzykuje i zacznie inaczej oceniać małe firmy, odniesie sukces na rynku. Chodzi o proste kryteria oceny, na wzór rozwiązań, które wprowadziły instytucje finansowe w Stanach Zjednoczonych po kryzysie w 2008 roku.

— Jedno kryterium to wysokość obrotów, a drugie — możliwość zabezpieczenia pożyczki hipoteką. Generalnie amerykańskie banki decydują się zaryzykować maksymalnie 10 proc. obrotów małej firmy — tłumaczy Cezary Kaźmierczak.

Zbyt skomplikowane

Polscy przedsiębiorcy rzadko korzystają także ze wsparcia unijnego, do którego zniechęcają ich skomplikowane procedury pozyskiwania pieniędzy.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Aż 43 proc. wszystkich firm z sektora MŚP jest zdania, że procedura ubiegania się fundusze z Unii jest stanowczo zbyt skomplikowana. A wśród przedsiębiorców, którzy dofinansowania nie otrzymali, chociaż się o nie ubiegali, niezadowolonych z procedur jest aż 72 proc. — mówi Jakub Bińkowski, sekretarz Departamentu Prawa i Legislacji ZPP.

Dodaje, że proces ubiegania się o dofinansowanie z funduszy europejskich powinien zostać maksymalnie uproszczony. Z drugiej jednak strony trzeba wziąć pod uwagę, że instytucje, które przyznają pieniądze, chcą mieć kontrolę nad gospodarowaniem nimi, dlatego domagają się szczegółowych sprawozdań z wydatkowania. Potrzebny byłby zatem rozsądny kompromis między oczekiwaniami przedsiębiorców a koniecznością nadzoru. W ostatnim czasie coraz większym zainteresowaniem sektora MŚP cieszy się leasing. Jednak większość finansowanych nim aktywów to pojazdy. A Ministerstwo Finansów opublikowało 13 czerwca 2018 r. komunikat, w którym zarysowało zmiany podatkowe, mogące zniechęcić biznes do leasingowania aut. Chodzi o to, że zniknie możliwość wliczania w koszty całości rat leasingowych. Stosunkowo rzadko firmy finansują się faktoringiem. W ubiegłym roku skorzystało z takiej usługi jedynie 14 proc. przedsiębiorców z branży MŚP. Ma ona tę zaletę, że pozwala rozwiązać jeden z głównych problemów przy prowadzeniu działalności, a mianowicie likwiduje zatory płatnicze, z którymi boryka się aż 81 proc. mikro, małych i średnich firm.

— Przeszkodą jest fakt, że wielu przedsiębiorców wciąż nie wie, na czym polega faktoring, postrzegając go jako skomplikowany produkt — tłumaczy Jakub Bińkowski.

Ponadto, w wielu przypadkach możliwość skorzystania z faktoringu jest ograniczona, ze względu na zakaz cesji stosowany w stosunku do mniejszych przedsiębiorców przez większe firmy, które dzięki temu mogą się bezkarnie finansować kosztem mniejszych od siebie.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane