Mr Hamburger stracił płynność

opublikowano: 29-11-2022, 16:25
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Nowi inwestorzy i strategia nie wystarczyły, by wyprowadzić giełdową spółkę gastronomiczną na prostą. Wyniki są słabe, a koszty rosną.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • co doprowadziło Mr Hamburgera do chęci ogłoszenia upadłości
  • jakie wyniki notował w ostatnim czasie
  • co miało pomóc mu w utrzymaniu działalności

Notowany na NewConnect Mr Hamburger uzależniał kontynuowanie działalności od powodzenia otwarcia w listopadzie siódmej restauracji oraz zdobycia zewnętrznego finansowania. Jednak już po kilku dniach stwierdził, że wyniki lokali są niezadowalające. W efekcie kumulacji kilku innych powodów postanowił 29 listopada złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości w trybie zwykłym.

W reakcji na to kurs podczas wtorkowej sesji spadł dwucyfrowo do 0,2 zł, co daje ok. 3 mln zł kapitalizacji. To o 75 proc. mniej niż przed rokiem, a w szczycie w marcu 2021 r. notowania przekraczały 3 zł.

Straty od lat…

Spółka mierzyła się z problemami przynajmniej od dekady. W latach 2013-19 tylko raz zanotowała zysk na czysto – 115 tys. zł w 2016 r. – a łączna strata netto z tego okresu wyniosła ok. 4,1 mln zł.

Jej sytuacja miała się zacząć zmieniać pod koniec 2020 r., wraz z ogłoszeniem nowej strategii na lata 2021-23. W jej realizacji miało pomóc pojawienie się inwestora – 50-procentowy pakiet kupił Robert Kijak, który wraz z podmiotami zależnymi ma 75 proc. akcji giełdowej spółki Adatex Deweloper. Ster w Mr Hamburgerze przejęła Iwona Dylewska, jednak w sierpniu 2021 r. zrezygnowała i przeniosła się do ING. Obecny prezes, Michał Bizoń, zajmuje to stanowisko od trzech miesięcy, po rezygnacji z zasiadania w radzie nadzorczej.

W ubiegłym roku firma zmniejszyła przychody r/r z 8,2 do 5,9 mln zł, ale 1,2 mln zł straty operacyjnej i netto zamieniła – dzięki dotacji – w ponad 100 tys. zł zysku. Natomiast w ciągu trzech kwartałów 2022 r. sprzedaż wzrosła do 5,4 mln zł (+23,6 proc.), niemniej strata netto i operacyjna wyniosła 0,4 mln zł.

…a koszty rosną

Spółka jeszcze niedawno pracowała nad aktualizacją strategii, zakładającą otwarcie 35 barów w latach 2021-23, głównie z opcją drive thru zlokalizowanych przy drogach krajowych lub ekspresowych oraz autostradach. W uzasadnieniu wniosku o ogłoszenie upadłości podkreśla, że wprowadziła w ostatnich latach sporo zmian, ale skutki pandemii koronawirusa okazały się zbyt dotkliwe – nie była przygotowana na działalność w dowozie, co było konieczne podczas lockdownu.

Mr Hamburger, próbując wyjść na prostą, musiał się dodatkowo zmierzyć z rosnącym kosztem prowadzenia działalności z powodu wyższych m.in. cen energii i produktów spożywczych. Ponadto planowane od stycznia 2023 r. podniesienie płacy minimalnej spowoduje wzrost kosztów zatrudnienia w spółce o 30 proc., a to one stanowią jej główne obciążenie finansowe.

„Spółka nie ma możliwości dalszego prowadzenia działalności i stała się niewypłacalna, natomiast perspektywa dalszego wzrostu kosztów (energia elektryczna, gaz, asortyment, koszty pracownicze, itd.) powoduje brak wizji na jakąkolwiek poprawę jej sytuacji finansowej. Zarząd podjął decyzję o konieczności złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości, gdyż brak już było realnych szans na poprawę sytuacji finansowej. Decyzja o wszczęciu postępowania upadłościowego została podjęta niezwłocznie po przeprowadzeniu wszelkich możliwych analiz finansowych, które dały negatywny wynik i brak perspektyw na poprawę sytuacji w przyszłości” – czytamy w uzasadnieniu Mr Hamburgera.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane