MSP marnują potencjał sieci

opublikowano: 05-02-2013, 00:00

Mikro- i małe przedsiębiorstwa nie mają stron internetowych, nie sprzedają i nie reklamują się przez internet.

Mikro— i małe firmy nie wykorzystują w pełni potencjału i możliwości, jakie dają nowoczesne technologie informacyjne. Z badania Banku Pekao wynika, że spośród 7 tys. mikro— i małych firm 87 proc. korzysta z komputera w działalności gospodarczej. W dobie powszechności internetu 13 proc. firm niemających nawet do czynienia z komputerem to dużo. Do tego niespełna 60 proc. badanych przedsiębiorców korzysta z oprogramowania wspomagającego funkcjonowanie firmy.

Spośród podmiotów wykorzystujących komputer w działalności 97 proc. ma dostęp do internetu. Jednak zaledwie 57 proc. firm zadeklarowało wykorzystanie globalnej sieci w kontaktach z administracją (np. do wysyłania deklaracji składek na ZUS, podatku PIT czy VAT), a tylko 56 proc. (głównie firm produkcyjnych) ma własną stronę internetową. Stroną może się pochwalić tylko nieco ponad połowa mikrusów i firm o obrotach poniżej 1,5 mln zł, a także ponad 80 proc. małych firm i z obrotami powyżej 15 mln zł. Im szerszy zakres działalności firm, tym większy odsetek posiadających własną stronę.

Jeszcze gorzej jest z wykorzystaniem potencjału internetu — tylko 5 proc. firm z dostępem do sieci prowadzi e-sklep, a zaledwie 17 proc. przewiduje możliwość zamówień za pośrednictwem e-maila. Co więcej, mniej niż połowa mikro— i małych przedsiębiorstw podejmuje działania reklamowe z wykorzystaniem internetu. Częściej robią to firmy produkcyjne (52 proc.) i usługowe (51 proc.) niż handlowe (46 proc.) i budowlane (42 proc.).

Działania te są prowadzone tym częściej, im większa i młodsza jest firma, a także im szerszym rynkiem klientów i większymi obrotami może się pochwalić. Częściej też takie działania prowadzą przedsiębiorstwa miejskie niż firmy działające na obszarach wiejskich. Lepiej wypada bankowość elektroniczna — korzysta z niej 85 proc. firm posiadających dostęp do internetu.

Najważniejsza jest dla nich przy tym wygoda (82 proc.), oszczędność czasu (79 proc.) oraz szybkość realizowania operacji (71 proc.). Mniejsze znaczenie ma ograniczenie kosztów prowadzenia działalności (54 proc.) oraz bezpieczeństwo realizowania transakcji (45 proc.).

56%

Tyle mikro- i małych firm ma własną stronę internetową…

76%

…a tyle reklamuje się z wykorzystaniem internetu.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane