MSP marnują potencjał sieci

opublikowano: 05-02-2013, 00:00

Mikro- i małe przedsiębiorstwa nie mają stron internetowych, nie sprzedają i nie reklamują się przez internet.

Mikro— i małe firmy nie wykorzystują w pełni potencjału i możliwości, jakie dają nowoczesne technologie informacyjne. Z badania Banku Pekao wynika, że spośród 7 tys. mikro— i małych firm 87 proc. korzysta z komputera w działalności gospodarczej. W dobie powszechności internetu 13 proc. firm niemających nawet do czynienia z komputerem to dużo. Do tego niespełna 60 proc. badanych przedsiębiorców korzysta z oprogramowania wspomagającego funkcjonowanie firmy.

Spośród podmiotów wykorzystujących komputer w działalności 97 proc. ma dostęp do internetu. Jednak zaledwie 57 proc. firm zadeklarowało wykorzystanie globalnej sieci w kontaktach z administracją (np. do wysyłania deklaracji składek na ZUS, podatku PIT czy VAT), a tylko 56 proc. (głównie firm produkcyjnych) ma własną stronę internetową. Stroną może się pochwalić tylko nieco ponad połowa mikrusów i firm o obrotach poniżej 1,5 mln zł, a także ponad 80 proc. małych firm i z obrotami powyżej 15 mln zł. Im szerszy zakres działalności firm, tym większy odsetek posiadających własną stronę.

Jeszcze gorzej jest z wykorzystaniem potencjału internetu — tylko 5 proc. firm z dostępem do sieci prowadzi e-sklep, a zaledwie 17 proc. przewiduje możliwość zamówień za pośrednictwem e-maila. Co więcej, mniej niż połowa mikro— i małych przedsiębiorstw podejmuje działania reklamowe z wykorzystaniem internetu. Częściej robią to firmy produkcyjne (52 proc.) i usługowe (51 proc.) niż handlowe (46 proc.) i budowlane (42 proc.).

Działania te są prowadzone tym częściej, im większa i młodsza jest firma, a także im szerszym rynkiem klientów i większymi obrotami może się pochwalić. Częściej też takie działania prowadzą przedsiębiorstwa miejskie niż firmy działające na obszarach wiejskich. Lepiej wypada bankowość elektroniczna — korzysta z niej 85 proc. firm posiadających dostęp do internetu.

Najważniejsza jest dla nich przy tym wygoda (82 proc.), oszczędność czasu (79 proc.) oraz szybkość realizowania operacji (71 proc.). Mniejsze znaczenie ma ograniczenie kosztów prowadzenia działalności (54 proc.) oraz bezpieczeństwo realizowania transakcji (45 proc.).

56%

Tyle mikro- i małych firm ma własną stronę internetową…

76%

…a tyle reklamuje się z wykorzystaniem internetu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu