MSP wybierze doradcę dla TP SA
Ministerstwo skarbu ogłosiło przetarg na doradcę w II etapie prywatyzacji Telekomunikacji Polskiej SA, który ma się zakończyć — jeszcze w tym roku — wprowadzeniem do spółki inwestora strategicznego. Będzie to najważniejszy moment w procesie prywatyzacji polskiego narodowego operatora.
Doradca będzie odpowiedzialny za przygotowanie i obsługę sprzedaży 25-35 proc. akcji TP SA w trybie rokowań podjętych na podstawie publicznego zaproszenia. Kandydaci mają czas na złożenie ofert do 26 lutego. Ich rozpatrzenie potrwa około trzech tygodni, a umowa z wybranym kandydatem zostanie podpisana w ciągu następnych trzech. Doradca powinien rozpocząć pracę na początku kwietnia. Zaproszenie potencjalnych inwestorów do rokowań powinno nastąpić w drugiej połowie kwietnia.
Na mówienie o kandydatach do pełnienia tej funkcji jest jeszcze za wcześnie. Można jednak założyć, że w grę wchodzą duże narodowe telekomy, m.in. niemiecki i francuski. Przykładowo, inwestorem strategicznym czeskiego SPT Telekom został holenderski operator narodowy — PTT Telecom Netherlanden. Węgierski Matav związał się natomiast z amerykańskim South Bell.
W listopadzie 1998 roku w ramach pierwszego etapu prywatyzacji polskiego operatora resort skarbu sprzedał inwestorom zagranicznym i krajowym 15 proc. akcji. Drugi etap prywatyzacji TP SA powinien zakończyć się w IV kwartale tego roku wprowadzeniem do spółki inwestora strategicznego. Jak podkreślają analitycy, będzie to najważniejszy moment w prywatyzacji TP SA. Wybrany inwestor, mając największy pakiet akcji, będzie miał bowiem decydujący wpływ na dalszy rozwój TP SA.
Przetarg na doradcę przy pierwszym etapie prywatyzacji narodowego operatora wygrała 30 stycznia 1998 r. spółka Schroders Polska — przedstawicielstwo największego niezależnego banku inwestycyjnego w Wielkiej Brytanii. Asystowali mu: Baker and McKenzie — przy regulacjach prawnych, Arthur Andersen — przy audycie, biuro maklerskie PBK — przy wprowadzeniu akcji na parkiet giełdowy oraz NBS Public Relations i Dewe Rogerson — przy promocji i marketingu.
TS