MSZ chce klikać w Poland.pl

KAJ
opublikowano: 2011-12-20 00:00

Resort kilka miesięcy zabiegał o kontrolę nad narodowymi domenami. Efekt? NASK wydzierżawił je Agorze.

NASK, które na początku grudnia po cichu wydzierżawiło Agorze domeny Polska.pl i Poland.pl, zrobiło to wbrew interesom Ministerstwa Spraw Zagranicznych (MSZ). MSZ przekonuje, że przez ponad pół roku zabiegało o przejęcie kontroli nad kluczowymi dla promocji Polski w internecie domenami. Radosław Sikorski, szef resortu, pisał w tej sprawie do Barbary Kudryckiej, minister nauki i szkolnictwa wyższego nadzorującej NASK, będącą formalnie instytutem badawczym. MSZ interweniował także w samym NASK.

— Niech domeny Poland.pl i Polska.pl, będące własnością NASK, kierują internautów bezpośrednio do portali poland.gov.pl i polska.gov.pl, które tworzy MSZ — apelował w kwietniu Radosław Sikorski. Bezskutecznie. Co miesiąc obie domeny mają w sumie około 70 tys. unikalnych użytkowników, w skali roku jest ich kilkakrotnie więcej. Problem w tym, że strony NASK, mające atrakcyjne adresy internetowe, są z marketingowego punktu widzenia słabe.

— To kompletny anachronizm. Tragedia — recenzuje Barbara Górecka, szefowa Eskadry Marketplace, zajmującej się marketingiem miejsc. I nie jest to odosobniona opinia.

— Pamiętajmy przy tym, że strony internetowe to jedynie kawałek układanki w promocji Polski za granicą. Tu lepiej by było, gdyby adresy, takie jak Poland.pl, były zarządzane przez MSZ — dodaje Roman Jędrkowiak, specjalista od marketingu. Agora w umowie z NASK zobowiązała się stworzyć portal promujący Polskę za granicą. Na razie jedyne, co medialny potentat zrobił, to przekierował część adresów z dzierżawionych stron na strony gazeta.pl. Władysław Stępniak, naczelny dyrektor Archiwów Państwowych, podkreśla, że od kilku dni na Polska.pl nie ma dostępu do materiałów archiwalnych prezentowanych tam w ramach prowadzonych przez kilka lat wspólnych projektów.

— Linki ze strony Polska.pl, a także archiwa.gov.pl, odsyłają do strony gazeta.pl, na której ukazują się informacje niezwiązane z materiałami archiwalnymi — przekonuje Władysław Stępniak, który zażądał od NASK wyjaśnień. Sama Agora wstrzymuje się od komentarza, powołując się na tajność zapisów umowy. Według informacji „PB”, NASK pod wpływem nacisków ze strony mediów i MSZ zastanawia się, czy nie rozwiązać umowy. Tym bardziej że stanowisko MSZ jest jasne:

— Domeny Polska.pl i Poland.pl nie powinny być wykorzystywane w sposób komercyjny. Z uwagi na to, że w wielu krajach domeny złożone z nazwy państwa i końcówki narodowej (np. france.fr, sweden.se, croatia.hr) są oficjalnymi stronami promującymi państwo, domeny Polska.pl i Poland.pl mogą być kojarzone przez część użytkowników w podobny sposób — argumentują przedstawiciele resortu.