Na giełdzie boomu na docieplanie nie widać

Kamil Zatoński , Maciej Waszkiewicz
opublikowano: 27-07-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Wysokie ceny opału, zapowiedź grantów przy termomodernizacji i apel premiera o docieplanie budynków nie wzruszyły notowaniami spółek z branży.

Drodzy rodacy, postarajcie się ocieplić swoje domy jeszcze przed tym sezonem grzewczym – napisał na Twitterze premier Mateusz Morawiecki. Wpis co prawda zniknął po kilku godzinach, ale już dzień później szef rządu zadeklarował przeznaczenie miliardów złotych na program ocieplania domów, budynków i pomieszczeń.

- Kolejne dziesiątki tysięcy domów będą mogły skorzystać z tego programu – powiedział Mateusz Morawiecki 13 lipca na konferencji prasowej w podczęstochowskim Boronowie.

Program dofinansowania funkcjonuje od ponad 12 lat, ale kwoty liczone były do tej pory w milionach, a nie miliardach - w 2021 r. było to 115 mln zł.

To nie wszystko, bo kilkanaście dni temu rząd przyjął projekt ustawy, wprowadzający grant termomodernizacyjny na głębokie i kompleksowe remonty. Ma on wynosić 10 proc. kosztów inwestycji.

Poruszenia w notowaniach giełdowych spółek - na miarę tego, które wyniosło swego czasu na szczyty kursy spółek instalujących fotowoltaikę i pompy ciepła - nie było. Akcje Seleny FM, Termoexperta, Rawlplugu i Izolacji-Jarocin pozostają w cieniu.

Bez pośpiechu

Przedstawiciele firm, które produkują i dystrybuują materiały lub zajmują się optymalizacją energetyczną budynków, o boomie na docieplanie nie mówią. O konieczności przyjęcia długoterminowej perspektywy mówią też analitycy.

- Sytuacja ekonomiczna, a więc ograniczony dostęp do paliw w najbliższej perspektywie jest czynnikiem sprzyjającym zainteresowaniu termoizolacją. Rządowe i unijne dotacje na termomodernizację dodatkowo wzmacniają ten proces – mówi Roman Owczarek, dyrektor dywizji w Grupie Selena.

Selena FM to dystrybutor chemii budowlanej i jeden z największych producentów piany używanej przy wymianie okien. Za akcję spółki trzeba zapłacić 22,60 zł, to o 6 proc. mniej niż na początku roku. Pod koniec czerwca Krystian Brymora, analityk Domu Maklerskiego BDM zarekomendował kupno akcji firmy, a cenę docelową wyznaczył na 30 zł.

- Obecna polityka rządu związana jest z długoterminową strategią Unii Europejskiej oraz z kryzysem energetycznym, który przyśpiesza decyzje o termomodernizacji budynków, czego spółka jest beneficjentem. Długoterminowa strategia zakłada podwojenie wskaźnika renowacji budynków w ciągu dekady– mówi Krystian Brymora.

Ekspert zastrzega, że przychody firm powiązanych z sektorem nie zwiększą się drastycznie, ponieważ popyt na ich produkty i usługi jest rozłożony w czasie. Podkreśla, że wskutek wzrostu cen surowców marże, które osiąga Selena, są niższe niż te realizowane w pandemii.

Pierwsze symptomy

Notowany na NewConnect Termoexpert świadczy usługi termomodernizacji głównie w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych. Z danych Funduszu Termomodernizacji i Remontów wynika, że aż 95 proc. wniosków o dotacje jest składanych właśnie dla budynków tego typu. W latach 1999-2022 było to 48 tys. obiektów.

- W związku z ogromnymi podwyżkami cen ciepła i gazu odnotowujemy wzrost zainteresowania naszymi usługami – przyznaje Waldemar Bieliński, szef działu analiz w Termoexpercie.

Rawlpug jest producentem zamocowań, które są szeroko stosowane w budownictwie. Jednym z głównych segmentów działalności jest wytwarzanie akcesoriów do montażu izolacji cieplnej.

- Rawlplug jest kolejną obok Seleny spółką, która jest mocno skupiona na sektorze ociepleń. Ok. 60 proc. przychodów generowane jest z budownictwa, a 40 proc. z przemysłu – mówi Krystian Brymora.

Notowana na GPW Izolacja-Jarocin zajmuje się produkcją wyrobów izolacyjnych i uszczelniających głównie dla budownictwa dachowego. Historycznie - podobnie jak Selena - najwyższe przychody notowała w III kwartale. Jej akcje kosztują 16 proc. mniej niż na początku roku, ale z początkiem lipca odbiły od dna. Obroty są jednak śladowe, bo kapitalizacja spółki to niespełna 10 mln zł.

- Wzorem lat ubiegłych, po wakacjach przewidujemy ograniczone ożywienie w sprzedaży – mówi Piotr Widawski, prezes Izolacji-Jarocin.

Menedżer zaznacza, że rynek materiałów wykorzystywanych do termoizolacji zmaga się z problemami.

- Obecnie cały rynek materiałów budowlanych, łącznie z materiałami do termoizolacji, jest w zastoju – mówi Piotr Widawski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane