Skuteczność w przyciąganiu firm zależy od aktywności gmin
Przyciągnięcie inwestycji jest dziś trudnejsze niż kilka lat temu. Chcąc utrzymać swoją atrakcyjność, samorządy muszą się bardziej starać.
Konsekwencją osłabienia ogólnej koniunktury gospodarczej będzie bardziej energiczna konkurencja pomiędzy regionami w staraniach o pozyskanie kapitału — prognozują analitycy z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.
Instytut co roku przygotowuje raport "Atrakcyjność inwestycyjna województw i podregionów Polski". Według ostatniego, zaprezentowanego w grudniu ubiegłego roku, nadal największy potencjał przyciągania inwestycji zagranicznych ma województwo śląskie, a potem kolejno mazowieckie, dolnośląskie i wielkopolskie. Najsłabiej radzą sobie regiony położone na wschodzie kraju.
Wsparcie władz
— Spowolnienie na rynku nieruchomości oraz coraz trudniejsza sytuacja w sektorze finansowym w Polsce i za granicą powoduje, że inwestorzy szczegółowo analizują projekty budowy magazynów, biur czy centrów logistycznych. Oprócz niższych obecnie cen gruntów, ważne są również inne cechy, które umożliwią szybki zwrot z inwestycji — podkreśla Marek Wollnik, wiceprezes firmy Metropolis, która przygotowuje projekty inwestycyjne na terenie Aglomeracji Górnośląskiej.
Za najważniejsze atuty analitycy Metropolis uznają: dobrą lokalizację, właściwe skomunikowanie i wsparcie ekspertów. Zwracają też uwagę na znaczenie takiej cechy jak przychylność władz samorządowych, która gwarantuje inwestorowi pomoc w kwestiach merytorycznych.
To właśnie wsparcie samorządu sprawiło, że największa inwestycja w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, warta 2,1 mld zł, czyli fabryka samochodów koncernu General Motors, powstała przed laty w Gliwicach. Potwierdzają to również firmy, które zainwestowały w takich gminach, jak graniczące z Wrocławiem Kobierzyce czy położony nieopodal Łodzi Stryków. Powstały tam wielofunkcyjne parki biznesowo-przemysłowe będące wizytówką gmin i przykładem wzorowej współpracy z inwestorami.
Projektem, który spełnia te wymagania, jest również zlokalizowany na Śląsku Synergy Park, znajdujący się w bezpośrednim sąsiedztwie powstającego węzła Sośnica w gminie Gierałtowice. To obecnie jeden z najbardziej atrakcyjnych komunikacyjnie obszarów w Polsce, który niebawem połączy autostrady A1 oraz A4.
Inkubatory i parki
Samorządy mają wiele instrumentów, aby zaktywizować lokalną przedsiębiorczość. Wypróbowanym sposobem jest tworzenie stref aktywności gospodarczej, stref inwestycyjnych, parków przemysłowych, parków technologicznych i inkubatorów przedsiębiorczości. Powstają nie tylko w dużych ośrodkach. Można je znaleźć także w małych miastach i w gminach wiejskich.
Dobrym przykładem takich działań są Piekary Śląskie. Na terenach zdegradowanych na skutek eksploatacji górniczej miasto utworzyło Strefę Aktywności Gospodarczej. Firmy, które tam zainwestowały, mogły liczyć na ulgi podatkowe. Powstało wiele nowych miejsc pracy. Obecnie nie ma tam już wolnych działek.
Stąd kolejną atrakcyjną ofertą dla inwestorów jest Park Przemysłowo-Technologiczny "Eko Park". Miasto jest jego głównym udziałowcem. Teren zajmuje 120 ha w strategicznym punkcie komunikacyjnym aglomeracji śląskiej. Położenie u zbiegu dróg ekspresowych w kierunku Warszawy, Krakowa, Wrocławia, Poznania i Cieszyna jest doskonałym atutem dla inwestorów.
— Udało się także uzyskać dofinansowanie na przygotowanie specjalistycznej dokumentacji, dzięki której potencjalni inwestorzy otrzymają wszystkie niezbędne informacje, dotyczące obszaru Parku. Jako jedyna z pięciu aplikujących gmin w województwie uzyskaliśmy pieniądze z unijnego Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka — zaznacza Stanisław Korfanty, prezydent Piekar Śląskich.
Ulgi i pożyczki
Skuteczną formą pomocy, oferowaną przez samorządy terytorialne, są: dotacje, ulgi, zwolnienia podatkowe, dopłaty dla przedsiębiorców (we współpracy z urzędami pracy) utrzymujących miejsca pracy, dokapitalizowanie przedsiębiorstw i instytucji otoczenia biznesu, w tym funduszy pożyczkowych i poręczeniowych.
Należący do samorządu województwa śląskiego i do samorządów gminnych Fundusz Górnośląski zachęca do zaciągania pożyczek firmy, które mają kłopoty z uzyskaniem kredytów inwestycyjnych i obrotowych w bankach. Małe przedsiębiorstwa mogą otrzymać do 250 tys. zł, natomiast średnie — do pół miliona.
We Wrocławiu w ramach programu antykryzysowego małe i średnie przedsiębiorstwa mogą wynająć od miasta lokal za symboliczną złotówkę, a nowo powstałe zostaną zwolnione od podatków lokalnych do trzech lat.
Pieniądze na tworzenie funduszy pożyczkowych, inkubatorów przedsiębiorczości albo uzbrajanie terenów inwestycyjnych gminy mogą otrzymać z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, a także regionalnych programów operacyjnych.
Promocja to inwestycja
Promocja to nie tylko filmy, foldery, billboardy, udział w konferencjach, targach, konkursach, wystawach. To także działania i pieniądze, przeznaczone na ciekawe inicjatywy i przedsięwzięcia gospodarcze, kulturalne oraz sportowe, które budują markę miasta czy regionu.
Promocja służy rozwojowi miast, budzi i wzmacnia zainteresowanie, przekonuje o walorach gospodarczych, kulturalnych i turystycznych. Przyciąga inwestorów, turystów, a poprzez to przynosi realne, choć rzadko natychmiastowe, zyski.