Na kolei powiało odrobiną optymizmu

BCH
13-09-2006, 00:00

Restrukturyzacja PKP daje wreszcie efekty. Rosną przewozy, spadają straty. I o to właśnie chodziło.

Polska kolej już częściowo zmieniła siermiężne oblicze.

— Jeszcze dwa lata temu grupa PKP była w bardzo trudnej sytuacji. Same Przewozy Regionalne miały 750 mln zł straty, na minusie był też PKP Intercity. Obie spółki traciły pasażerów. Udało się przełamać te tendencje. Po siedmiu miesiącach 2006 r. przewozy pasażerskie wzrosły o 1,5 proc., po raz pierwszy od jedenastu lat. PKP IC ma największy wzrost liczby klientów — do 10 mln, a na koniec roku może wypracować nawet 40 mln zł zysku. Strata PKP PR zmniejszyła się i sięgnie 200 mln zł. To zasługa zarządów, które poprawiły efektywność — mówi Andrzej Wach, prezes PKP.

Co konkretnie zrobiono? Zdaniem prezesa, udało się zracjonalizować koszty, także stałe. Koszty wynagrodzeń w największych spółkach z grupy w efekcie restrukturyzacji spadły prawie o 50 proc. Jeszcze w 1990 r. grupa zatrudniała w sumie 340 tys. osób, dziś o 200 tys. mniej. Zmniejszono liczbę czynnych linii kolejowych — z 24 tys. km zostało 19,5 tys. km. A co najważniejsze — zmieniła się mentalność pracowników.

Janusz Piechociński, ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych TOR i były przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury, podziela pogląd, że w ostatnich dwóch latach w spółkach kolejowych wykonano dużo pracy.

— Udało się zapanować nad starym zadłużeniem PKP. Władzom spółek nie zabrakło inżynierii finansowej, by obsługiwać na bieżąco kredyty. Są też jaskółki optymizmu: sukces Kolei Mazowieckich, który pokazuje, że współpraca z samorządami jest opłacalna, czy pierwsze modernizacje taboru z pieniędzy unijnych. Jednak najważniejsze, największe problemy PKP: stary dług spółki, zadłużenie Przewozów Regionalnych i kłopoty PKP PLK z absorpcją środków unijnych, wciąż czekają na rozwiązanie. Bez decyzji rządu w tej sprawie nie da się dalej realizować planów naprawy PKP — ocenia Janusz Piechociński.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: BCH

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Na kolei powiało odrobiną optymizmu