Na odpływ ludzi… szczera rozmowa

opublikowano: 02-06-2019, 22:00

Słuchaj pracowników. Inaczej odejdą, a ty nawet nie będziesz wiedział dlaczego.

Co piąty czynny zawodowo Polak chce w najbliższych dwóch latach zmienić pracę — wynika z badania agencji Work Service. Odejścia są dużym problemem dla pracodawców i menedżerów, którzy muszą w takich sytuacjach znaleźć i przeszkolić nowe osoby. To zaś wiąże się z kosztami i czasem. Jak sprawić, by najcenniejsi fachowcy chcieli pozostać w przedsiębiorstwie?

Paulina Kaleta, starszy rekruter w Goldman Recruitment, proponuje przyjrzeć się najważniejszym powodom, dla których niektórzy odchodzą z firmy, i stworzyć jak najlepsze warunki zatrudnienia.

— Większość z nas chce się rozwijać. Jeśli w obecnej pracy nie może, rozgląda się za nowym miejscem. Dobrym pomysłem są cykliczne spotkania z pracownikami, na których mogą oni w nieskrępowany sposób wyartykułować swoje oczekiwania w tej dziedzinie — podkreśla Paulina Kaleta.

Rozwój niejedno ma imię. Dla jednych oznacza wyższe stanowisko, dla innych — ambitne zadania, zdobywanie kolejnych doświadczeń, dla jeszcze innych — udział w warsztatach i szkoleniach. Firma nie zawsze może dać to, czego zatrudniony oczekuje. Przykładem jest awans. Warto zapytać pracownika, czy byłby w stanie poczekać, aż pojawi się odpowiednia funkcja.

— Ważna wskazówka dla szefa: zanim zatrudnisz kogoś z zewnątrz, upewnij się, czy obowiązkom nie podoła ktoś z zespołu. Upieczesz dwie pieczenie na jednym ogniu: zapełnisz wakat i zyskasz wdzięcznego, lojalnego pracownika — mówi przedstawicielka Goldman Recruitment.

Według badania Work Service do zmiany pracy skłaniają głównie niskie zarobki. Mądrzy pracodawcy monitorują raporty płacowe i dostosowują do nich stawki. Ci, którzy tego nie robią, przestają być atrakcyjni dla swoich kadr. Rynkowe analizy wynagrodzeń pomagają też przeciwstawiać się nierealistycznym żądaniom części osób. Roszczeniowe postawy wcale nie są rzadkie. Dobrze więc znać widełki wynagrodzeń adekwatne do określonych kompetencji.

— Oczekiwanie, że pracownik sam przyjdzie po podwyżkę, może być zgubne. Niektórzy są zbyt nieśmiali, by poprosić. Jeśli inna firma zaproponuje im więcej, mogą się skusić — uświadamia Paulina Kaleta.

Oprócz pieniędzy liczą się profity. Opieka medyczna, pakiet sportowy, karta przedpłacona na święta to już standard. Teraz na topie są elastyczny czas pracy i home office, czyli praca z domu. Odejścia pracowników może powstrzymać również przyjazna atmosfera. Jeśli ludzie do biura przychodzą z przyjemnością, bez strachu, to przez dodatkowe 200 zł, które proponuje konkurencja, ich nie stracisz. Tylko 9,5 proc. Polaków obawia się utraty pracy — podaje Work Service. W tej sytuacji zatrzymanie pracownika jest przede wszystkim kwestią pomysłowości działów HR.

Sprawdź program kongresu "HR Summit 2019", 11-12 września 2019, Warszawa >>

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane