Na podbój nowych rynków

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2020-08-06 22:00

Mikro i małym formom, które chcą biznesowo zaistnieć za granicą, pomogą granty. Ruszyła druga runda konkursu.

Przedsiębiorcy z makroregionu Polska Wschodnia mogą składać wnioski o dofinansowanie w drugiej turze konkursu „Internacjonalizacja MŚP” (działanie 1.2 programu Polska Wschodnia). Granty pokryją koszty wprowadzania produktów i usług na nowe rynki zagraniczne. Do podziału między wnioskodawców jest 50 mln zł. Arkadiusz Dewódzki, dyrektor departamentu internacjonalizacji przedsiębiorstw w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), zwraca uwagę, że strumień pieniędzy popłynie do MŚP, które mają co najmniej jeden produkt lub usługę o potencjale do rozwoju na co najmniej jednym nowym rynku zagranicznym. Co ważne, firma powinna mieć siedzibę lub oddział w jednym z województw: lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie lub warmińsko-mazurskie.

— Maksymalna kwota dofinansowania projektu dla MŚP, które wybiorą rynek z Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarię, to 550 tys. zł. Natomiast przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na ekspansję do co najmniej jednego kraju spoza wspomnianej listy, mogą liczyć na grant w wysokości 800 tys. zł — wyjaśnia Arkadiusz Dewódzki.

Maksymalne wsparcie może wynieść 85 proc. wartości projektu. Granty pokryją kosztyusług doradczych i udziału w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych. W grę wchodzi też zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Do tegorocznej edycji konkursu przedstawiciele PARP wprowadzili korzystne zmiany dla wnioskodawców.

— Koszty udziału w targach i misjach gospodarczych mogą stanowić więcej niż 49 proc. wydatków projektu. Pomimo odwołania wielu imprez targowych uznawane będą wydatki wcześniej poniesione przez przedsiębiorców. Chodzi m.in. o koszty rezerwacji miejsca wystawowego na targach, opłatę rejestracyjną za udział w wydarzeniu i za wpis do katalogu targowego — wylicza Arkadiusz Dewódzki.