Zdaniem Lauren Herman z magazynu „Forbes”, Amerykanie, niezależnie od wieku i pozycji finansowej, starają się walczyć ze skutkami pogłębiającej się recesji, zmniejszając codzienne wydatki. Choć pewne pozycje na liście, jak ubrania dziecięce, spłaty kredytów czy wydatki związane z edukacją,, nadal uważane są za priorytetowe, to pozostałe pozwalają na „cięcia budżetowe”. Dane dotyczące sprzedaży detalicznej w Stanach pokazują, iż w marcu 2009 Amerykanie wydali 344,4 miliarda dolarów, czyli o 1,1% mniej niż w lutym tego roku i jednocześnie 9,4% mniej niż w marcu 2008.
Z czego rezygnuje się najczęściej?
W ostatnim kwartale ubiegłego roku nowojorska firma marketingowa GfK Custom Research przeprowadziła ankiety wśród 2000 osób. Badanie to wykazało, iż dla 82% ankietowanych najłatwiej będzie zrezygnować z jedzenia poza domem. Co ciekawe, zdaniem National Restaurant Association, czyli krajowego zrzeszenie restauratorów, tegoroczne wydatki klientów restauracji wzrosną o 2,5% względem roku 2008 i wyniosą ok. USD 566 mld. Jednak nie zapowiadają tego ani obniżone ceny w restauracyjnych menu, ani coraz gorsze wyniki sprzedaży w takich sieciach, jak Burger King’s czy McDonald’s.
Kolejna działka, na której Amerykanie próbują zaoszczędzić, to rozrywka. Zarówno mecze baseballowe, jak i spektakle na Broadway cieszą się coraz mniejszą popularnością. „Forbes” podaje, iż rok temu o tej porze Major League Baseball, amerykańska liga zawodowa, miała na koncie o milion więcej sprzedanych biletów. Z kolei sprzedaż biletów teatralnych spadła o milion dolarów i na początku tego miesiąca wynosiła USD 16,9 mln.
Okazuje się również, iż można sporo zaoszczędzić na ubraniach i zdrowej żywności. Jeśli chodzi o branżę ubraniową, nawet firmy sprzedające tańszą odzież, które nie spodziewały się odczuć zbytnio kryzysu, także odnotowują spadki sprzedaży. „Forbes” podaje za przykład H&M, gdzie wpływy spadły o 3 proc., co i tak sytuuje firmę lepiej od droższych marek, jak Saks, Gap czy Talbots, w którym sprzedaż spadła o 16 proc. Fakt, iż klienci kierują się coraz częściej ceną niż jakością widoczny jest i w odniesieniu do produktów spożywczych. Droższa żywność ekologiczna powoli przestaje być priorytetem i - choć produkty organiczne były z roku na rok coraz chętniej kupowane - ten rok prawdopodobnie przyniesie zmiany i w tym sektorze.