Na własną rękę lub ze specjalistą

  • Małgorzata Ciechanowska
12-09-2012, 00:00

Najważniejsze cele zarządzania należnościami to poprawienie płynności finansowej i obniżenie kosztów ich obsługi.

Z windykacją nie można zwlekać. Im wcześniej zostaną podjęte działania mające na celu odzyskanie należności, tym większe szanse, że przedsiębiorstwo otrzyma cały dług.

— Polityka windykacyjna firmy powinna być elementem strategii działania całego przedsiębiorstwa. Praktycznie każdy podmiot na rynku może się znaleźć w sytuacji, w której będzie musiał upomnieć się o własne pieniądze. To sprawia, że kwestie windykacji stały się elementem biznesu równorzędnym z innymi obszarami działalności firm — mówi Urszula Okarma, członek zarządu Kruk.

Różne działania

W czasach informatyzacji i dostępu do najnowszych technologii każdy przedsiębiorca na własną rękę może skorzystać z zaawansowanych systemów informatycznych wspierających zarządzanie należnościami.

— Podstawą są systemy informatyczne wspierające pracę działów księgowego, logistyki, produkcji. Bezpośrednie połączenie z bankiem i szybki podgląd konta bankowego umożliwiają śledzenie wpływów i wydatków firmy każdego dnia. Opracowana polityka i strategia spółki oraz automatyzacja procesów biznesowych pozwalają przedsiębiorcy przygotować ścieżki windykacji i skorzystać z systemów wspierających proces zarządzania należnościami. To szczególnie ważne, gdy firma ma kilkaset, a nawet kilkanaście tysięcy odbiorców towarów i usług — zaznacza Monika Bekas, pełnomocnik zarządu ds. edukacji i dyrektor Akademii Krajowego Rejestru Długów.

Niestety, niewiele firm zatrudnia wykwalifikowanych pracowników do kompleksowego zarządzania wierzytelnościami. Zazwyczaj zajmują się tym księgowi bądź działy księgowości, a nieraz sami właściciele. Ich działalność w tym zakresie zaczyna się na ogół w momencie powstania lub przeterminowania należności i ogranicza do wysyłania upomnień, wezwań i monitów.

W przypadku dłużników uporczywie uchylających się od płacenia zobowiązań te metody okazują się nieskuteczne. Wówczas lepiej skorzystać z pomocy specjalistów. Wielu przedsiębiorców obawia się wysokich opłat za korzystanie z usług windykatora, jednak koszty współpracy z profesjonalną firmą są wielokrotnie niższe od szkód finansowych z tytułu złych długów powstałych w przedsiębiorstwie.

— Każda firma, której zależy na oszczędzaniu, powinna rozważyć skorzystanie z usług profesjonalnego podmiotu zarządzającego należnościami. Tym bardziej, że najczęściej outsourcing usług windykacyjnych jest efektywniejszy niż prowadzenie tych działań we własnym zakresie — radzi Urszula Okarma.

Koszt obsługi windykacyjnej zależy od wielu elementów, m.in. liczby spraw i ich łącznej wartości, okresu przeterminowania, charakterystyki zadłużenia, rezultatu, jaki chce osiągnąć klient.

— Profesjonalne firmy zarządzające wierzytelnościami w pierwszej kolejności szczegółowo analizują projekt, a dopiero później dopasowują formę i wysokość wynagrodzenia do charakteru zlecenia najlepiej spełniającego potrzeby klienta. Jeśli zależy mu na efekcie finansowym, wynagrodzenie firmy windykacyjnej stanowi zwykle procent od kwot, które uda się odzyskać. Jeśli natomiast klient oczekuje np. pozyskania informacji, wtedy rozliczenie jest zryczałtowane i obejmuje stałą opłatę za konkretne dane dostarczone przez firmę windykacyjną — wyjaśnia Urszula Okarma.

— Wysokość prowizji windykacyjnej może się wahać od kilku do kilkunastu procent i w większości zależy od „wieku” długu i jego wartości — dodaje Tadeusz Broś, dyrektor operacyjny działu windykacji Euleo.

Doświadczenie pomaga

Zarządzanie wierzytelnościami, jak każdy biznes, wiąże się z ryzykiem. W przypadku działań zmierzających do odzyskania należności na zlecenie ryzyko wiąże się z koniecznością właściwej oceny możliwości finansowych dłużników i optymalnego doboru narzędzi.

— We wszystkich tych działaniach można popełnić błąd, zarówno systemowy przy przetwarzaniu danych, jak i ludzki. Profesjonalne firmy zarządzające wierzytelnościami mają jednak bogate doświadczenie i wypracowane standardy. Wszelkie biznesowe decyzje i działania są podejmowane po dokładnej analizie okoliczności mogących mieć wpływ na efektywność i późniejszy sukces procesu odzyskiwania należności. Celem jest ograniczenie do minimum ryzyka popełnienia błędu. Temu służą m.in. przepisy prawa, branżowe standardy i inne wewnętrznie wypracowywane zasady działania oraz wspólne kodeksy etyczne obowiązujące firmy z branży finansowej, np. „Zasady dobrych praktyk przedsiębiorstw zrzeszonych w Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych” — podkreśla Urszula Okarma.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Ciechanowska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Na własną rękę lub ze specjalistą