Koniec roku to tradycyjny termin inwentaryzacji. Jak się do tego przygotować?
Obowiązek inwentaryzacji wynika z przepisów ustawy o rachunkowości. Nie zawiera ona jednak żadnych uregulowań organizacyjnych tego procesu.
Najwięcej problemów w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa powoduje spis z natury. Może on zmienić lub zupełnie zakłócić tok pracy firmy. Pracownicy są odrywani od bieżących zajęć, pracują w godzinach nadliczbowych, co wymaga dodatkowych wynagrodzeń (niektóre firmy zlecają czynności inwentaryzacyjne).
Aby inwentaryzacja przebiegała prawidłowo, należy powołać komisję inwentaryzacyjną oraz wydać zarządzenia:
- w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji,
- w sprawie harmonogramu planowanych inwentaryzacji.
Przed rozpoczęciem spisu należy zadbać o uzgodnienie ewidencji księgowej. Powinno ono objąć: porównanie i uzgodnienie ewidencji magazynowej i ewidencji w księgach rachunkowych, sprawdzenie i wyeliminowanie możliwych błędów i pomyłek mogących powstać w ewidencji księgowej. W ramach tych czynności należy sprawdzić, czy wszystkie dowody rozchodu i przychodu zostały ujęte w ewidencji księgowej.
Eksperci BiznesPartner.pl