Nadchodzi czas próby dla przedsiębiorców

  • Ignacy Morawski
opublikowano: 28-01-2019, 22:00

Mimo świetnej koniunktury słabsze firmy nie radziły sobie z rosnącymi płacami i utrudnieniami w dostępie do pracowników. Teraz biznes czeka jeszcze więcej wyzwań

W ciągu trzech ostatnich lat wynik finansowy netto przedsiębiorstw niefinansowych w Polsce wzrósł o ponad 40 proc. Jednocześnie w świecie firm zachodzi zjawisko, które można nazwać efektem „długiego ogona” — od pojęcia statystycznego opisującego krańce rozkładu dystrybucji. Rośnie odsetek firm, które mają bardzo dobre wyniki, ale rośnie też odsetek takich, które mają straty — również duże. Silni stają się coraz silniejsi, słabsi — coraz słabsi, a rok 2019 może wzmóc zjawiska, które utrudnią życie firmom — zwłaszcza mniejszym. Zagrożenia, z którymi zmierzy się biznes, przedstawione zostały w raporcie „Czas próby. Ranking ryzyk ekonomicznych dla firm w 2019 r.”, który opublikowała SpotData, centrum analityczne Bonnier Business Polska, wraz z KUKE, a eksperci przedyskutowali w redakcji „Pulsu Biznesu”. Wśród najważniejszych zagrożeń są m.in. wzrost płac przewyższający znacznie wzrost wydajności pracy, osłabienie światowej koniunktury, rosnące ryzyko niewypłacalności kontrahentów i ceny energii. Raport przedstawia wrażliwość różnych branż na wstrząsy związane z tymi zjawiskami. Na efekty wzrostu płac najbardziej narażone są branże: budowlana, transportowa i handlowa, a na pogorszenie światowej koniunktury — branża chemiczna.

Uczestnicy debaty najwięcej uwagi poświęcili jednak zagrożeniom związanym ze zmieniającymi się modelami biznesowymi. Ryzyko to zostało w raporcie opisane oddzielnie, choć wynika ono z innych zagrożeń — wzrostu płac, utrudnień w dostępie do pracowników, zmian regulacyjnych i technologicznych. Na przykładzie branży producentów i dystrybutorów metali opisywał to Andrzej Michalski, prezes Stowarzyszenia Stal Nierdzewna. Mówił o wchodzącej do Polski firmie, której model biznesowy można, w dużym uroszczeniu, porównać do największych globalnych sklepów internetowych. To rozwiązanie wygodne dla klienta, który za pośrednictwem platformy może szybko i łatwo zamówić wyroby hutnicze. Dla lokalnych tradycyjnych dostawców stali może to być jednak duże zagrożenie, z którym poradzą sobie tylko najbardziej wydajne firmy.

Na kłopoty…

Problemy małych firm dobrze obrazują dane ekonomiczne. Na przykład wśród mniejszych spółek giełdowych odsetek znajdujących się „pod wodą” wzrósł w ostatnich latach z 15 do 27 proc., mimo bardzo szybkiego wzrostu przeciętnego poziomu zysków. To zjawisko nie jest widoczne wśród firm większych i dużych. Inne przykuwające uwagę zjawisko to spadek udziału małych firm (od 10 do 49 pracowników) w zatrudnieniu w całej gospodarce — w ciągu pięciu lat obniżył się z 15 do 13 proc. Janusz Władyczak, prezes KUKE, podkreślił, że z tego rodzaju wyzwaniami strukturalnymi będzie trudniej radzić sobie w warunkach osłabienia koniunktury. Ostatnie informacje ze świata wskazują tymczasem, że spowolnienie jest coraz głębsze.

…jakość i dywersyfikacja

Jak budować odporność na tego typu wyzwania? Zdaniem Marka Barańskiego, członka zarządu Grupy VOX, istotna będzie m.in. zdolność firm przemysłowych do rozszerzenia oferty produktowej o świadczenie usług związanych z dostarczanymi towarami oraz wspinanie się po drabinie jakości. Karol Zduńczyk, prezes Korporacji Budowlanej Doraco, wskazał na ogromne znaczenie umiejętności budowania długookresowych relacji — nawet kosztem przejściowych strat.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Oprócz strategicznego podejścia do zarządzania zmianą biznesową liczą się jednak także bardziej przyziemne zjawiska i umiejętności. Grzegorz Bielecki, prezes Frisco.pl, podkreślił znaczenie niepewności regulacyjnej i zaapelował do legislatorów o jej zmniejszenie. Leszek Gołąbiecki, prezes Unibepu, zwrócił natomiast uwagę na duże znaczenie dywersyfikacji działalności i wychodzenia z biznesem za granicę w celu ograniczeniu ryzyka. Żeby jednak dywersyfikować biznes, trzeba osiągnąć odpowiednią skalę. Dlatego nadchodzący czas będzie bardzo trudny dla firm, które nie radzą sobie z jej budowaniem.

O raporcie

Raport „Czas próby. Ranking ryzyk ekonomicznych dla firm w 2019 r.” został opublikowany przez SpotDatę, dzięki partnerstwu KUKE. To lista dziewięciu najważniejszych zagrożeń, z którymi zmierzą się firmy w tym roku. SpotData zbadała również wrażliwość na nie różnych branż. Autorzy wzięli pod uwagę: przetwórstwo żywności i chemiczne, produkcję metali podstawowych i mebli, przemysł motoryzacyjny, budownictwo, handel detaliczny, a także branże: informacja i komunikacja oraz transport i logistyka. Zapraszamy do zapoznania się z raportem na stronie:

https://raporty.spotdata.pl/ryzyka_2019

Janusz Władyczak, prezes KUKE
" Narastające ryzyko gospodarcze widzimy w postaci pogarszającego się od pewnego czasu portfela ubezpieczonych należności. Ten rok może przynieść dalszy wzrost liczby niewypłacalności i problemów z rosnącymi opóźnieniami w płatnościach, a jako jedno z największych zagrożeń postrzegam ewentualny tzw. twardy brexit. W niektórych branżach już widzimy pogorszenie koniunktury"

Leszek Gołąbiecki, prezes Unibepu
"Obecnie największe ryzyko dla firm budowlanych to brak pracowników i pogarszająca się wydajność pracy. Aż takich problemów nikt na rynku nie przewidział. Firmy uzupełniają braki kadrowe, zatrudniając imigrantów — w niektórych przedsiębiorstwach stanowią oni aż 20-30 proc. siły roboczej. Obcokrajowcy bywają
mniej wydajni, nie da się nimi w pełni zastąpić polskich specjalistów."

Karol Zduńczyk, prezes Korporacji Budowlanej Doraco
"Powiem prowokacyjnie, że branża budowlana czeka na kryzys. Wzrost kosztów i problemy z zatrudnieniem sprawiają, że powstaje przepaść między oczekiwaniami inwestorów a możliwościami wykonawców. Wiele kontraktów utrzymuje się tylko z myślą o długookresowych relacjach z klientami. Spowolnienie pomogłoby przywrócić równowagę na rynku."

Andrzej Michalski, prezes Stowarzyszenia Stal Nierdzewna
"Wyzwań w branży metalowej może obecnie być więcej niż szans. Ogromne są zagrożenia regulacyjne związane z wojnami handlowymi. Nie chodzi tylko o sam fakt wprowadzania ceł czy kontyngentów, ale także o niepewność z tym związaną. Ważne jest też ryzyko wiążące się ze zmianami technologicznymi. W erze cyfryzacji efekty skali mogą być znacznie ważniejsze. Małe firmy mogą mieć ogromny problem z dostosowaniem się do tego zjawiska."

Grzegorz Bielecki, prezes Frisco.pl
"W związku z wyborami pojawia się ryzyko ewentualnych nowych regulacji dotyczących zakazu handlu. Zmieniające się prawo wymusza też zmiany w systemach IT. W 2018 r. informatycy, zamiast przeznaczyć czas na rozwój usług, zajmowali się m.in. RODO i nowymi przepisami fiskalnymi. Niezbędne inwestycje w automatyzację również stają się ryzykowne ze względu na możliwość podwyżek cen prądu."

Marcin Barański, dyrektor generalny grupy VOX
"Postęp technologiczny, automatyzacja, e-commerce i zmiany społeczne zmuszają do szukania nowych modeli biznesowych. W krajach z postępującą automatyzacją, na nowe maszyny do produkcji mebli trzeba czekać ponad rok. Rośnie rola e-commerce na rynku dostaw przemysłowych — nowe centra logistyczne Alibaby. Dla wielu firm to ogromne wyzwanie, gdyż oznacza łatwiejszy dostęp do tanich produktów z Azji."

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Ignacy Morawski, SpotData

Polecane