Czytasz dzięki
Partnerem podcastu jest BNP

Nadciąga rynek pracodawcy

opublikowano: 10-07-2020, 06:00

Tarcze nie ochroniły rynku pracy przed zwrotem w złym kierunku. Utracony w kwartał potencjał trzeba będzie odbudowywać wielokrotnie dłużej

To nie są dobre wieści dla pracowników: mimo kolejnych tarcz antykryzysowych, które miały ochronić miejsca pracy, bezrobocie w Polsce rośnie. Co więcej, nadchodzi czas stopniowego wygaszania tej rządowej pomocy, czego efekty w danych makroekonomicznych zobaczymy z lekkim opóźnieniem. Te oczekiwana, dość głęboka recesja zdaniem Michała Dybuły, głównego analityka banku BNP Paribas z kilkumiesięcznym poślizgiem odciśnie się negatywnie też na rynku pracy.

Jeszcze bardziej niepokojące jest to, że oficjalne dane o bezrobociu nie w pełni odzwierciedlają sytuację. Faktyczna bowiem stopa bezrobocia jest wyższa niż wynikałoby to z informacji z Urzędów Pracy. O tym skąd ta rozbieżność tłumaczy Piotr Lewandowski, prezes Instytutu Badań Strukturalnych, jeden z uczestników projektu badawczego Diagnoza Plus.

Andrzej Radzikowski, przewodniczący OPZZ uważa, że w obecnej sytuacji rząd – wbrew własnej propagandzie – wcale nie stanął na wysokości zadania, o co ma do władz duże pretensje.

Jednak na rynek pracy można patrzeć też przez inny pryzmat np. liczby nowo rejestrowanych oraz wyrejestrowywanych działalności gospodarczych. Co można wyczytać z tych wskaźników wyjaśnia socjolog, prof. Przemysław Sadura.

Choć część firm faktycznie zwalnia pracowników, inne ich wciąż albo raczej na nowo poszukują. Okazuje się, że aż 54 proc. ankietowanych przez firmę Grafton Recruitment przedsiębiorców prowadzi rekrutację. W jakich segmentach rynku mówi Danuta Protasewicz, menedżer regionalny w tej spółce.

Wszystkie odcinki Pulsu Biznesu do słuchania znajdziecie na stronie pb.pl/dosluchania i w aplikacjach podcastowych, w tym na Spotify i Apple Podcasts.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane