Najemcy mają głos

Marta Sieliwierstow
15-11-2011, 00:00

O powodzeniu centrum handlowego decyduje położenie i odpowiedni dobór najemców

Deweloper decydujący się na budowę galerii handlowej powinien przeprowadzić dokładną analizę rynku, która pozwoli na poznanie upodobań i potrzeb osób zamieszkujących w pobliżu danego centrum i tych, które potencjalnie mogą robić w nim zakupy. Wszystko po to, aby dobrać takich najemców, którzy przyciągną klientów i zapewnią popularność galerii.

Sieci handlowe znacznie zwolniły tempo ekspansji, a przed wydaniem każdej złotówki zastanawiają się pięć razy - mówi Michał Muc, dyrektor działu Property Management w DTZ.
Zobacz więcej

Sieci handlowe znacznie zwolniły tempo ekspansji, a przed wydaniem każdej złotówki zastanawiają się pięć razy - mówi Michał Muc, dyrektor działu Property Management w DTZ.

— Rozpoczynając każdy nowy projekt, staramy się tak dopasować skład najemców centrum handlowego, aby był on odpowiedni do charakteru, wielkości i specyfiki rynku oraz istniejącej konkurencji. Warunki najmu zawsze odzwierciedlają te właśnie czynniki. Dlatego mogą one być zupełnie inne w warszawskiej Galerii Mokotów, inne w Galerii Jurajskiej w Częstochowie, a jeszcze inne w mniejszym centrum handlowym jakim jest np. Galeria Kazimierz w Krakowie — mówi Jacek Wachowicz, członek zarządu Globe Trade Centre.

Negocjacje pod nadzorem

Wysokość i rodzaj czynszu, udział w kosztach wspólnych, czas trwania umowy, wkład najemcy i inwestora w przygotowanie lokalu, wielkość i rodzaj gwarancji — te wszystkie elementy umowy między właścicielem a najemcami centrum handlowego mogą być negocjowane. Wiele jednak zależy od podejścia obu stron, sytuacji rynkowej oraz od atrakcyjności konkretnego obiektu handlowego i tego jak wiele firm jest zainteresowanych najmem.

— Coraz częściej instytucje finansujące inwestycje ingerują w kształt umów najmu. Wówczas te zapisy, które na żądanie banku znajdą się w umowie nie podlegają negocjacjom. Banki nie tylko wyciągnęły wnioski z kryzysu, ale również nauczyły się inwestowania w ten specyficzny sektor jakim są powierzchnie handlowe. Mają większą świadomość tego, że na sukces centrum handlowego składa się sukces poszczególnych najemców — wyjaśnia Michał Muc, dyrektor działu Property Management w DTZ.

Więcej przeczytasz we wtorkowym "Pulsie Biznesu"

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Sieliwierstow

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Najemcy mają głos