Właściciele firm powinni bacznie obserwować zmiany zachodzące w swoich branżach i podejmować decyzje, dzięki którym będą wpisywać się w nowe trendy, co z kolei pozwoli im wyprzedzić konkurencję i zwiększać sprzedaż. Jakie tendencje będą na topie w rozpoczętym roku?
Sztuczna inteligencja
O wykorzystaniu AI w biznesie mówiło się od wielu lat. Jednak odkąd spółka OpenAI udostępniła użytkownikom internetu ChatGPT, czyli narzędzie oparte na sztucznej inteligencji, stało się oczywiste, że tego typu rozwiązania w krótkim czasie staną się powszechnie stosowane przez przedsiębiorstwa w praktycznie każdej biznesowej płaszczyźnie. Marketing, zarządzanie danymi i obsługa klienta to tylko przykładowe obszary, w których właściciele firm będą mogli z powodzeniem wykorzystywać AI. Można szacować, że zakres możliwości zastosowania sztucznej inteligencji będzie w nowym roku intensywnie rozwijany, a - co za tym idzie - narzędzia oparte na niej mogą być jeszcze skuteczniejsze i lepiej dopasowane do potrzeb przedsiębiorstw.
Cyfryzacja
Firmy przeznaczają na cyfryzację coraz więcej pieniędzy. Już teraz w wielu przedsiębiorstwach innowacyjne technologiczne rozwiązania stały się codziennością. Jak wynika z badania Webcon pt. „Elektroniczny obieg dokumentów w firmach w Polsce”, aktualnie 59 proc. firm wykorzystuje w codziennej pracy elektroniczny obieg dokumentów - a warto dodać, że już od lipca przedsiębiorcy będą musieli wystawiać dokumenty księgowe przez Krajowy System e-Faktur. Z kolei 27 proc. firm zautomatyzowało wszystkie obszary swojej działalności, a odsetek ten stale rośnie.
W nowym roku cyfryzacja obejmie kolejne firmy i branże. Pracodawcy w większym niż dotychczas stopniu mają zastępować czynności manualne wykonywane przez podwładnych pracą robotów. Wbrew pozorom nie pociągnie to za sobą zmniejszenia liczby wakatów. Pojawi się jednak konieczność przekwalifikowania wielu podwładnych oraz zatrudnienia pracowników na zupełnie nowych stanowiskach.
Cyberbezpieczeństwo
Firmy czekają duże wyzwania z zakresu cyberbezpieczeństwa. Czego przedsiębiorcy mogą spodziewać się w 2024 r. w tej sferze? W dalszym ciągu zagrożeniem dla nich będą coraz oryginalniejsze ataki hakerów, w tym phishing i działania oparte na ransomware. Problemem zarówno dla MŚP, jak i dużych firm będzie fałszowanie tożsamości.
W tej sytuacji konieczna będzie konieczność zapewnienia bezpieczeństwa danych i systemów przed rosnącą liczbą przestępczych działań. Rozwój sfery cyberochrony w nowym roku będzie wzmacniany przez obowiązki, jakie narzuca na przedsiębiorstwa dyrektywa NIS 2 w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w całej Unii Europejskiej. Za ich nieprzestrzeganie grozić będą sankcje, m.in. w postaci wysokich kar finansowych.
Trendy w marketingu online
W 2024 r. social media będą kluczowymi kanałami dotarcia do klientów. Facebook i Instagram pozostaną wiodącymi serwisami społecznościowymi. W marketingu social mediów wzrośnie znaczenie TikToka oraz LinkedIn. Coraz więcej przedsiębiorców będzie postrzegało te serwisy jako realne narzędzie wsparcia ich biznesu.
Właściciele firm muszą być gotowi również na zmiany zasad dotyczące SEO, czyli optymalizacji stron internetowych pod wyszukiwarki online. Google rozpoczął wprowadzanie jeszcze bardziej zaawansowanych algorytmów i aktualizacji, które w znacznym stopniu oparte są na sztucznej inteligencji. Rok 2024 r. stoi pod znakiem hiperpersonalizacji. Co to oznacza dla firm? Przedsiębiorcy będą musieli zwracać uwagę na analizę intencji słów kluczowych, jeszcze większą personalizację oraz skupienie uwagi na użytkowniku i jego doświadczeniach.
Customer Experience
W rozpoczętym roku zajdzie wiele zmian w obszarze customer experience (doświadczenia klienta), ściśle powiązanym z rozwojem technologii. Potwierdza to badanie firmy Qualtrics, z którego wynika, że 65 proc. przedsiębiorstw zamierza zwiększyć wydatki na dobrą obsługę klienta (średnio o aż 24 proc.).
Tak jak dotychczas, w 2024 r. ważną rolę odgrywać będzie dostarczanie konsumentom dopasowanych do nich komunikatów, produktów i usług. Firmy będą kładły większy nacisk na wykorzystanie nowinek technologicznych, w tym zaawansowanych algorytmów uczenia maszynowego i rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji. Pozwolą one przedsiębiorcom nie tylko na reagowanie na potrzeby poszczególnych konsumentów, ale również przewidywanie ich na podstawie danych historycznych i behawioralnych.
ESG
O czym jeszcze firmy muszą pamiętać w 2024 r.? Jednym z najważniejszych trendów wciąż będzie ESG (ang. environmental, social and corporate governance - środowisko, społeczna odpowiedzialność i ład korporacyjny) - głównie dlatego, że rośnie liczba konsumentów, kontrahentów i inwestorów, dla których kluczowe znaczenie mają działania firm mające na celu dbanie o ekologię, dotyczące społecznej odpowiedzialności i warunków pracy. W 2024 r. przedsiębiorcy będą skłaniali się ku dostosowaniu swoich praktyk biznesowych do oczekiwań wspomnianych grup, w tym klientów, którzy coraz chętniej dokonują proekologicznych decyzji zakupowych.
Niektóre firmy będą miały obowiązek raportowania danych niefinansowych – w tym roku obejmie on ramach unijnej dyrektywy CSRD spółki giełdowe, w których pracuje ponad 500 osób. W 2025 r. dołączą do nich firmy zatrudniające ponad 250 pracowników, a w kolejnym - małe i średnie firmy giełdowe zatrudniające więcej niż 10 osób.
Work-life balance
Na trendy w zarządzaniu zasobami ludzkimi wpływ będzie miał rynek pracownika i podejście przedstawicieli najmłodszych generacji do zatrudnienia i wykonywania obowiązków służbowych. Przedsiębiorcy będą musieli zapewnić im (zwłaszcza tzw. zetkom) równowagę między życiem prywatnym i zawodowym. Jak wynika z raportu Perfect Match Research, przygotowanego przez firmę SD Worx, prawie 44 proc. polskich pracowników jest zadowolonych z oferowanego im przez pracodawcę work-life balance. Im młodsze pokolenie, tym większy nacisk na ten aspekt. W związku z tym można się spodziewać, że coraz więcej przedsiębiorców będzie starało się budować przyjazne środowisko pracy. Trend ten będzie wzmacniany przez unijną dyrektywę work-life balance, która weszła w życie w kwietniu ubiegłego roku.