Najwięcej nowości jest w polisach na życie

Łukasz Świerżewski
08-11-2001, 00:00

Ubezpieczenie na życie to nadal najszybciej rozwijający się segment rynku ubezpieczeniowego. Mimo spadku dynamiki przypisu składki towarzystwa przedstawiają nowe produkty, być może licząc, że dzięki temu odwrócą niekorzystny trend spadku sprzedaży. Korzystają na tym klienci, bowiem nowe produkty są tańsze i lepiej dopasowane do ich wymagań.

Najczęściej wprowadzanym i modyfikowanym przez towarzystwa ubezpieczeń na życie produktem w 2001 roku są polisy z funduszem inwestycyjnym. Ubezpieczyciele uznali, że polscy klienci najbardziej potrzebują zabezpieczenia emerytalnego z ograniczoną ochroną życia. Równocześnie — ich zdaniem — klienci chętnie powierzają swoje oszczędności specjalistom z funduszy inwestycyjnych.

Niemal wszystkie towarzystwa działające na rynku uznały, że powinny mieć w ofercie ubezpieczenie z funduszem. Te, które jeszcze go nie posiadały, wprowadziły taki produkt w tym roku. Są to np. Winterthur, Filar-Życie, Polisa-Życie czy Vienna-Life. Amplico Life, które nie miało dotychczas typowego funduszu dzielącego kapitał na jednostki, wprowadziło polisę Kapitał na przyszłość. Nationwide rozszerzyło możliwość udziału w swoim programie inwestycyjnym także na klientów indywidualnych.

Nie próżnują towarzystwa, które już wcześniej zaoferowały polisy inwestycyjne. Jednym ze sposobów ich uatrakcyjnienia jest zwiększenie liczby funduszy. Dwa nowe wprowadziła Nordea Polska TUnŻ, a trzy ING Nationale-Nederlanden. Nowością na polskim rynku jest oferowany przez tę firmę Fundusz Klik, który zawiera gwarancję bezpieczeństwa 90 proc. inwestycji, oferując równocześnie szansę na zyski z inwestycji w akcje i obligacje przedsiębiorstw.

Ubezpieczenia te mogą konkurować z takimi produktami jak Multiportfel Skandii Życie, który jest w istocie indywidualnym funduszem inwestycyjnym, o cechach polisy ubezpieczeniowej, złożonym z jednostek uczestnictwa w profesjonalnych i renomowanych funduszach rynkowych.

Sposobem na spopularyzowanie indywidualnych polis inwestycyjnych ma być pakietowanie, uproszczenie i sprzedawanie w nowatorski sposób, co zwiększa ich dostępność.

Nowością jest zaoferowanie przez Wartę Vita możliwości kupna polisy przez Internet. Trzy nowe produkty (terminowy, ochronny i inwestycyjny), które dystrybuowane są przez sieć zostały maksymalnie uproszczone, dzięki czemu ubezpieczenie może być zawarte bez udziału pośrednika i lekarza.

Znacznym ułatwieniem dla klienta jest też oferowany przez Ergo Hestię produkt Hestia 7 Plus. W tym przypadku jedna polisa składa się z części majątkowej i ubezpieczenia inwestycyjnego na życie, gdzie część ochronna ograniczona jest do minimum. Dzięki temu — jak przekonuje towarzystwo — cała składka klienta jest inwestowana.

Nowy produkt inwestycyjny wprowadził również weteran w tym segmencie rynku, czyli Commercial Union. Towarzystwo zaproponowało tanią i uproszczoną polisę Perspektywa.

Coraz ważniejszym kanałem sprzedaży ubezpieczeń jest współpraca z bankami (bancasurance) lub innymi instytucjami finansowymi. Z myślą o zabezpieczeniu zobowiązań finansowych towarzystwa wprowadzały w 2001 roku polisy terminowe na życie.

Bancasurance powstaje w ramach grup finansowych (np. Warta Vita rozpoczęła sprzedaż produktu Lokata Życie dla klientów Kredyt Banku). Współpracę rozpoczynały też instytucje nie powiązane kapitałowo, np. Ergo Hestia i GE Bank Mieszkaniowy. Cardif Polska, specjalizujący się w bancassurance wprowadził w tym roku nowatorską gwarancję spłaty kredytu w przypadku utraty pracy oraz ubezpieczenie na wypadek utraty karty lub kradzieży zakupów dokonanych kartą kredytową.

We współpracy ze spółdzielniami mieszkaniowymi szczeciński Filar-Życie wprowadził terminowe ubezpieczenie na życie będące dodatkowym zabezpieczeniem kredytu mieszkaniowego.

Zastój na rynku indywidualnym sprawia, że towarzystwa starają się też pozyskać jak najwięcej ubezpieczeń grupowych. Docierają do coraz mniejszych firm i zgadzają się nawet na tworzenie kilkuosobowych grup. Produkty przeznaczone właśnie dla małych firm wprowadziły w tym roku na rynek Amplico Life, Warta Vita (w ramach pakietu Warta MiŚ) i Zurich TUnŻ.

Dotychczas istniejące programu grupowe są rozszerzane o umowy dodatkowe, opcje funduszy lub dodatkowe klauzule (np. w Warcie Vita katalog poważnych zachorowań rozszerzono o chorobę Creutzfelda-Jacoba i zakażenie wirusem HIV).

Polisa-Życie wprowadziła możliwość zawierania umów grupowych nie tylko przez zakład pracy, ale także przez grupy mieszkańców, spółdzielców, członków stowarzyszeń itp.

Sposobem na dotarcie do nowych klientów może też być docieranie do grup zawodowych — nauczycieli w przypadku Allianz Życie lub agentów ubezpieczeniowych w przypadku Samopomocy Życie.

W 2001 roku zwiększył się katalog produktów ubezpieczeniowych, których celem jest zabezpieczenie finansowe dzieci. Ubezpieczenie Bezpieczna Edukacja przygotował FinLife, a Wüstenrot wprowadził dwa nowe produkty posagowe Moje Dziecko i Mój Nastolatek.

W ofercie Prumerica znalazła się umowa dodatkowa terminowego ubezpieczenia dzieci, która może zostać przekształcona w osobną polisę na życie, gdy dziecko skończy 18 lat.

Łukasz Świerżewski

l.swierzewski@pb.pl tel. (22) 334 22 93

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Świerżewski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Najwięcej nowości jest w polisach na życie