Najwięcej obiektów handlowych w budowie od sześciu lat

PAP
opublikowano: 2025-07-17 06:24

W drugim kwartale br., podobnie jak w pierwszym, odnotowano największą od 2019 r. powierzchnię nieruchomości handlowych znajdujących się w budowie - wynika z raportu firmy Cushman & Wakefield. Pierwsze sklepy stacjonarne otworzyło sześć marek handlowych, co potwierdza atrakcyjność polskiego rynku.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Eksperci wskazali, że średnia tzw. odwiedzalność centrów handlowych w kwietniu odbiła po lutowych i marcowych spadkach i wyniosła ok. 420 tys. klientów w przeliczeniu na jeden obiekt, co oznacza 2-proc. wzrost rok do roku. Z kolei w maju przekroczyła 405 tys. klientów, co stanowiło wynik o 0,3 proc. lepszy w porównaniu z majem 2024.

„Duże i bardzo duże centra handlowe (powyżej 40 tys. mkw.) odnotowały stabilny wzrost odwiedzalności w obu analizowanych miesiącach, natomiast średnie (20-40 tys. mkw.) i małe obiekty (poniżej 20 tys. mkw.) odnotowały wzrosty w kwietniu i delikatne spadki w maju (około 1 proc.). Obroty najemców w centrach i parkach handlowych w drugim kwartale przekroczyły 1100 zł netto na mkw. Nominalnie obroty wzrosły o 6 proc. w kwietniu i o 3 proc. w maju. Łączne obroty od stycznia do maja 2025 roku przekroczyły 121,2 mld PLN i były o 1 proc. wyższe niż rok wcześniej” - wskazała Ewa Derlatka-Chilewicz z Cushman & Wakefield.

Całkowita nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce sięga obecnie niemal 17 mln m kw. W II kwartale tego roku podaż nowej powierzchni wyniosła ok. 90 tys. m kw. GLA (całkowita powierzchnia dostępna do wynajęcia, do której zalicza się przestrzeń wspólną np. korytarze, toalety, czy recepcje - PAP) i była niższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy na rynek trafiło 125 tys. m kw. GLA.

„Mimo to skala nowo wybudowanych obiektów pozostaje na porównywalnym poziomie do lat 2022 i 2023. Warto też dodać, że tym razem nowa podaż nie ograniczała się wyłącznie do formatu parków handlowych, jak to miało miejsce w poprzednich kwartałach” – wskazała Ewelina Staruch z Cushman & Wakefield.

Rozbudowy obiektów handlowych dostarczyły w II kw. na polski rynek 22 tys. m kw. GLA i obejmowały głównie parki handlowe. W tym czasie dokonano oficjalnego zamknięcia centrum handlowego Glinki w Bydgoszczy, które zostanie przekształcone w park handlowy o nazwie Nowe Glinki.

„Podobnie jak w pierwszym kwartale, również w drugim odnotowaliśmy najwięcej powierzchni w budowie od 2019 roku – aż 593 tys. mkw. GLA. Największy udział w aktywności deweloperskiej niezmiennie stanowi format parków handlowych, który odpowiada za 80 proc. powierzchni w budowie. Kolejne miejsca zajmują magazyny handlowe marek DIY – 12 proc. i centra handlowe – 8 proc. Najbardziej aktywnymi deweloperami wśród obiektów powyżej 5 tys. mkw. są: Saller, PKB Inwest Budowa i P.A. Nova. Wyhamowanie nowej podaży jest spodziewane dopiero w 2027 roku” - dodała Ewelina Staruch.

W drugim kwartale polski rynek handlowy odnotował w sumie sześć debiutów. Do Polski weszła czeska marka soczewek kontaktowych Alensa, litewska sieć alkoholi luksusowych Bottlery, polska marka odzieży cyrkularnej Dreslow czy dubajska marka kosmetyczna Markovo. Swoje pierwsze lokale otworzyła też Motorola/Lenovo oraz firma gastronomiczna Polski Stół.

W ocenie autorów raportu drugi kwartał dowiódł, że atrakcyjność polskiego rynku dla sieci handlowych nie słabnie. „Marki do tej pory niedostępne w Polsce stacjonarnie pojawiają się w centrach i parkach handlowych. Zapowiadane są nowe wejścia i trwają negocjacje dotyczące najmu kolejnych lokali handlowych” - zauważył Michał Masztakowski z Cushman & Wakefield.