Największe problemy polskiego rynku pracy

DI, PAP
opublikowano: 25-03-2013, 13:22

Niedopasowanie kwalifikacji pracowników do potrzeb pracodawców i mało nowych miejsc pracy - to najważniejsze wnioski trzeciej edycji badań Bilans Kapitału Ludzkiego, które zaprezentowano w poniedziałek.

Bilans Kapitału Ludzkiego (BKL) to realizowane od 2010 r. badanie monitorujące rynek pracy realizowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości we współpracy z Uniwersytetem Jagiellońskim. Trzecią edycję badań zrealizowano pod hasłem "Młodość czy doświadczenie? Kapitał ludzki w Polsce"; wyniki zaprezentowano w poniedziałek podczas konferencji.

Z badania wynika, że na rynku mało jest nowych miejsc pracy. 90 proc. pracodawców poszukujących osób do pracy zamierzało zatrudniać pracowników w ramach rotacji na istniejące już stanowiska. Odsetek nowo tworzonych miejsc pracy pozostawał na podobnym poziomie co w poprzedniej edycji badań - 10 proc. w 2012 r. w porównaniu do 9 proc. w 2011 r.

Stały problem widoczny w badaniach BKL to niedopasowanie kwalifikacji pracowników do potrzeb rynku. Na takie problemy przy rekrutacji wskazywały trzy czwarte pracodawców poszukujących osób do pracy. Według pracodawców kandydatom brakuje najczęściej kompetencji zawodowych, zdolności organizacyjnych i interpersonalnych.

Trzy lata badań pokazują też stabilne zapotrzebowanie na określone kategorie pracowników. Są to przede wszystkim: robotnicy wykwalifikowani (szczególnie budowlani), sprzedawcy oraz specjaliści (ds. nauczania i wychowania, ekonomii i zarządzania) oraz inżynierowie różnych kategorii.

Badanie pokazuje też, że z roku na rok rośnie pesymizm pracodawców dotyczący przyrostu zatrudnienia. Wiosną 2012 r. tylko co czwarty pracodawca twierdził, że w kolejnych 12 miesiącach zatrudnienie w jego firmie się zwiększy. Przeważająca wśród pracodawców jest opinia, że zatrudnienie pozostanie na tym samym poziomie - tego zdania jest 63 proc. badanych.

Według wicepremiera, ministra gospodarki Janusza Piechocińskiego wyniki badań pokazują, że rynek jest coraz bardziej rynkiem pracodawcy, a nie rynkiem pracownika.

Podkreślał, że konieczne jest pobudzanie przedsiębiorczości Polaków. "Dzisiaj wydaje się, że wielu, szczególnie w młodym pokoleniu, patrząc na olbrzymi wysiłek i niepewność i ryzyko w podejmowaniu działalności gospodarczej, chciałoby (...) dobrej pracy z ZUS-em w firmach państwowych albo w korporacyjnym ładzie" - powiedział Piechociński.

Tymczasem, jak przekonywał, jeśli co drugi z młodych nie podejmie się stworzenia własnego miejsca pracy, to bez względu na to, czy będzie w Londynie, Warszawie, Dublinie, Rzymie, czy Paryżu - jak każdy Europejczyk - będzie w najbliższych latach bezrobotny.

Pierwsza edycja badań BKL została przeprowadzona w IV kwartale 2010 r., druga - w II kwartale 2011 r. , a badanie trzeciej edycji zrealizowano w II kwartale 2012 r. BKL obejmuje ponad 16 tys. pracodawców, ponad 17,9 tys. osób w wieku produkcyjnym, ponad 8 tys. bezrobotnych, ponad 35,7 tys. uczniów ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych, ponad 33 tys. studentów oraz 20 tys. ofert pracy i ponad 4,5 tys. instytucji szkoleniowych.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI, PAP

Polecane