Napędzamy energię przyszłości

Partnerem publikacji jest DWS Wind Turbine Service
opublikowano: 2025-04-08 14:48

DWS Wind Turbine Service to polska firma z sektora OZE specjalizująca się w kompleksowej obsłudze turbin wiatrowych. O jej drodze do sukcesu i roli polskich przedsiębiorstw w globalnym rynku OZE opowiada Wojciech Sadowski, prezes spółki.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Tegoroczny laureat Gazel Biznesu – DWS Wind Turbine Service – to dynamicznie rozwijająca się polska firma, która od lat wspiera sektor odnawialnych źródeł energii. Specjalizuje się w serwisie turbin wiatrowych – zarówno w ramach doraźnych interwencji, jak i długoterminowej obsługi technicznej. Dzięki wysokim kompetencjom i certyfikowanym szkoleniom od czołowych producentów DWS realizuje projekty dla takich gigantów jak Siemens Gamesa, GE Energy czy Vestas. O drodze do sukcesu i roli polskich firm w globalnym rynku OZE opowiada Arkadiusz Przesławski, Head of Business Development & Sales Service w DWS Wind Turbine Service.

Co wyróżnia waszą firmę w sektorze energetyki wiatrowej?

DWS Wind Turbine Service powstał 13 lat temu jako mała firma serwisowa specjalizująca się w utrzymaniu ruchu turbin wiatrowych. Doświadczenie zdobyte w pracy dla różnych korporacji z sektora zielonej energii oraz wiedza założycieli pozwoliły nam oferować specjalistyczne usługi naprawy i konserwacji. Kluczową wartością od początku były wiedza, doświadczenie, własne narzędzia i procedury – doceniane na rynku. Firma zaczęła działalność z zespołem trzech osób, a z czasem rozrosła się do ponad stu pracowników w Polsce oraz kilkudziesięciu we Włoszech i Bułgarii. Rozwój odbywał się w harmonii z dynamicznym wzrostem rynku OZE. Naszym celem było zdobycie pozycji solidnego partnera dla dostawców i użytkowników turbin wiatrowych. Fundamentem sukcesu pozostają solidność, terminowość i jakość serwisu – kluczowe dla pozytywnego odbioru w branży usług.

Jako Polska firma czujemy naszą odpowiedzialność za wsparcie obecnie trwającej transformacji energetycznej. Zależy nam aby planowane nowe projekty lądowej, a przede wszystkim morskiej energetyki wiatrowej były mocno wspomagane przez lokalne łańcuchy dostaw, a DWS jest firmą która doskonale rozumie jakie wyzwania stoją przed inwestorami w trakcie budowy jak i obsługi projektów i jest przygotowana aby ich wspomagać na każdym etapie.

Zakres oferowanych usług od początku ewoluował w odpowiedzi na zapotrzebowanie ze strony klientów, a także w związku z dynamicznymi zmianami w technologii turbin wiatrowych, nowych narzędziach i procedurach. Nowe typy i wersje turbin pojawiają się niemal co roku, dlatego inwestowanie w szkolenie personelu i zakup odpowiednich narzędzi jest kluczowe dla utrzymania konkurencyjności na wymagającym rynku.

Pozostając firmą prywatną i opartą w 100 proc. na polskim kapitale, dążymy do utrzymania własnej tożsamości oraz umacniania marki na rynku polskim i zagranicznym. Chcemy być rozpoznawalni nie tylko dzięki działaniom marketingowym, ale przede wszystkim za sprawą pozytywnego odbioru wśród klientów. Jak to bywa w usługach – nie ma lepszej rekomendacji niż polecenie od zadowolonego klienta.

Jakie certyfikaty lub standardy branżowe posiada DWS, aby zapewnić najwyższą jakość obsługi farm wiatrowych?

Rynek serwisu turbin wiatrowych jest niezwykle wymagający, zarówno pod względem jakości, jak i organizacji pracy. Praca na turbinach wiąże się z licznymi zagrożeniami, takimi jak praca na wysokości, pod napięciem czy z urządzeniami pod ciśnieniem.

Współpraca z czołowymi producentami i użytkownikami turbin wiatrowych wymaga pomyślnego przejścia procesu homologacji. Uzyskanie statusu dostawcy usług wiąże się z koniecznością posiadania certyfikatu ISO oraz wielu dodatkowych certyfikatów środowiskowych. Kolejnym wyzwaniem jest lista obowiązkowych szkoleń dla personelu technicznego, których ukończenie wymaga zarówno czasu, jak i znacznych nakładów finansowych. Wymagania w zakresie szkoleń technicznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy należą do najbardziej restrykcyjnych w branży utrzymania ruchu i konserwacji urządzeń wytwarzających energię.

Co jest dla was priorytetem w codziennej pracy, zarówno w relacjach z klientami, jak i w działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju?

Słysząc wielokrotnie, że prezes jakiejś firmy twierdzi, iż największą wartością są ludzie, mamy wrażenie, że to jedynie slogan mający kreować pozytywny wizerunek. W naszym przypadku jest to jednak całkowicie prawdziwe stwierdzenie.

Pracownicy są bezwzględnie największą wartością firmy. Wszystkie inwestycje w zasoby ludzkie zwracają się podwójnie, a utrzymanie stałego zespołu przekłada się na efektywność i jakość pracy, budowanie wspólnej tożsamości oraz dbałość o majątek firmy, co w konsekwencji ogranicza zbędne koszty. Warto również podkreślić, że nasi klienci oceniają nas przede wszystkim przez pryzmat jakości pracy i kompetencji naszych pracowników.

Budowanie zaufania w relacjach z klientami to proces długoterminowy. Jedna czy dwie dobrze wykonane akcje serwisowe nie wystarczą, by zbudować trwałą platformę współpracy, natomiast jedna źle wykonana usługa może zniweczyć lata pracy.

Jeśli chodzi o działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, jest to istotny i integralny element naszego planu zarządzania firmą. Wdrażamy rekomendowane programy zarządzania środowiskiem i zasobami ludzkimi oraz zwracamy szczególną uwagę na standardy etycznego postępowania. Jesteśmy dumni z bardzo niskiej rotacji w zespole, co – w moim przekonaniu – świadczy o tym, że pracownicy są zadowoleni i identyfikują się z firmą.

Jak wygląda realizacja serwisów doraźnych i długoterminowych? Jakie korzyści przynoszą one klientom?

Większość prac realizujemy we współpracy z partnerami w ramach dwu- lub trzyletnich umów serwisowych. Utrzymanie ruchu turbin wiatrowych, podobnie jak innych urządzeń przemysłowych, wymaga zarówno prac konserwacyjnych, wykonywanych zwykle w cyklu rocznym, jak i doraźnych napraw. Często realizujemy również prace związane z drobnymi modernizacjami komponentów.

Koszty standardowego serwisu stanowią część budżetu każdego projektu i powinny zawsze mieścić się w założonym zakresie, uwzględniającym wiek urządzenia, koszty pracy oraz materiałów. Prognozowanie wydatków nie jest jednak tak oczywiste – istnieje wiele ryzyk, które, jeśli nie zostaną odpowiednio zidentyfikowane, mogą wygenerować istotne koszty dodatkowe dla użytkownika. Dlatego rekomendowanie działań prewencyjnych, opartych na doświadczeniu i wiedzy, pozwala klientom unikać niepotrzebnych wydatków przy naprawach głównych.

To w zasadzie „Biblia” serwisu – diagnozowanie i prewencja, a w przypadku wystąpienia usterki – planowanie i szybka realizacja. Brzmi prosto, ale w rzeczywistości to skomplikowany proces wymagający koordynacji pomiędzy wieloma dostawcami. Każdy dzień zwłoki to wymierna strata.

Czy realizowaliście projekty z funduszy unijnych? Jakie to były projekty i jak wpłynęły na rozwój firmy?

Wielokrotnie staraliśmy się o fundusze pomocowe, zarówno w Polsce, jak i w Unii Europejskiej, jednak o firmach serwisowych nikt nie myśli, więc nie ma dla nich dedykowanego wsparcia. A przecież bariery inwestycyjne są ogromne – aby rozpocząć pracę na nowym typie turbiny, potrzebne są znaczne środki na zakup narzędzi i wyposażenia oraz opłaty za specjalistyczne szkolenia. Tylko przy dwóch pełnych zespołach, z kompletnym wyposażeniem i certyfikowanymi szkoleniami, osiągamy poziom kosztów rzędu 400-500 tys. euro. To ogromna kwota, zwłaszcza dla firmy, która rozwija się wyłącznie ze środków własnych.

Jaka jest wasza strategia rozwoju? Czy planujecie rozszerzenie zakresu usług, rozwój technologii, czy może wejście na nowe rynki?

Stoimy na stanowisku, że rozwój jest koniecznością – kto się zatrzymuje, ten zostaje w tyle. Stale poszerzamy portfolio naszych usług, poszukujemy nowych rozwiązań i regularnie uczestniczymy w szkoleniach dotyczących nowych technologii. Istotnym elementem naszej strategii jest ekspansja poza rynek krajowy. Planujemy rozwój firmy poprzez otwieranie nowych rynków i budowanie marki poza granicami Polski. Już dziś działamy prężnie we Włoszech i Bułgarii, realizujemy również zlecenia w wielu krajach europejskich, korzystając z zasobów bezpośrednio z Polski. Intensywnie rozwijamy współpracę z producentami części zamiennych i głównych komponentów, aby oferować naszym klientom kompleksowe usługi serwisowe „pod klucz”.

Podpis pod zdjęcie (Pana w kasku):

LIDER: DWS Wind Turbine Service to dynamicznie rozwijająca się polska firma specjalizująca się w kompleksowym serwisie turbin wiatrowych, współpracująca z czołowymi producentami OZE. Dzięki wysokim kompetencjom, certyfikacjom i inwestycjom w rozwój firma umacnia swoją pozycję na rynku krajowym i międzynarodowym.

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface