Po wyjściu z głównego biznesu warto wejść w nowy. Południowoafrykański Naspers w 2016 r. za 3,25 mld USD sprzedał funduszom private equity serwis Allegro, ale z Polski się nie wycofał — zachował tu m.in. operatora płatności PayU, platformę ogłoszeniową OLX czy platformę motoryzacyjną Otomoto.pl. Teraz zamierza wprowadzić nowy biznes, komplementarny z istniejącymi. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wpłynął wniosek w sprawie utworzenia wspólnego przedsiębiorcy przez OLX Global (z siedzibą w Holandii) i Frontier Car Group (FCG, z siedzibą w USA, ale wywodzące się z Niemiec).

„Wspólny przedsiębiorca będzie działał na rynku handlu używanymi pojazdami w Polsce, prowadząc platformę umożliwiającą skup pojazdów używanych, a następnie ich odsprzedaż na rzecz sieci dealerskich” — czytamy na stronach UOKiK.
Szczegółów na razie brak.
„W związku z trwającym postępowaniem, które jest następstwem złożenia wniosku, obecnie możemy jedynie potwierdzić, że takie dokumenty zostały złożone do UOKiK. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć czasu rozpatrzenia wniosku, a tym samym nie zostały ustalone przez strony szczegóły rozwiązań biznesowych. Podkreślić należy, że każda ze stron biorących udział w przedsięwzięciu prowadzi własne prace przygotowawcze oraz koncepcyjne. Dopiero w następstwie pozytywnej decyzji urzędu będziemy mogli pracować nad ustaleniem finalnych założeń” — poinformował w odpowiedzi na nasze pytania serwis Otomoto.pl, wchodzący w skład grupy OLX.
FCG działa od 2016 r. Spółka w pierwszej kolejności otwierała oddziały w takich krajach, jak Meksyk, Indonezja, Chile, Nigeria i Pakistan. Deklarowała przy tym, że jej rozwiązania przeznaczone są głównie dla rozwijających się rynków latynoamerykańskich, azjatyckich i afrykańskich, a w planach nie ma ekspansji do Europy Zachodniej i USA. Model biznesowy FCG — w odróżnieniu od OLX czy Otomoto — nie opiera się na tworzeniu serwisu, na którym użytkownicy wystawiają swoje oferty, tylko na mocnej obecności poza internetem. Właściciele pojazdów mogą uzyskać wycenę online lub przyjechać do stacjonarnych punktów spółki i oddać auta do inspekcji, a następnie sprzedać spółce. Na podobnych zasadach działa np. obecny w Polsce od pięciu lat niemiecki start-up z branży automotive Auto1 czy amerykańska Carvana, która pozyskała od inwestorów blisko 1 mld USD i jest wyceniana na nowojorskiej giełdzie na 9 mld USD. W kolejnym kroku kupujący (np. dealerzy aut używanych) mogą na podstawie otrzymanych danych kupić dany pojazd — lub licytować. Łącznie w ramach trzech rund finansowania FCG pozyskało od inwestorów blisko 170 mln USD. Spółka na pięciu rynkach zagranicznych, na które weszła, otworzyła ponad 100 punktów inspekcji pojazdów, zainwestowała też w infrastrukturę do przechowywania kupionych aut. W 2018 r. przez jej platformy przeszły samochody o wartości 250 mln USD.
W Polsce do tej pory FCG nie było obecne, a w Europie stawiało dopiero pierwsze kroki. Naspers, za pośrednictwem OLX, zainwestował w platformę w maju 2018 r. 89 mln USD i zapowiedział, że będzie wprowadzał ją na rynki, na których już prowadzi działalność. Już pod koniec ubiegłego roku OLX we współpracy z FCG uruchomił platformę w Indiach.
Korekta: W pierwotnej wersji artykułu podano, że niemieckie Auto1 działa w Polsce od roku. Tymczasem firma zadebiutowała na polskim rynku w 2014 r.