Nastroje konsumentów nieco ostygły

W porównaniu z poprzednim miesiącem we wrześniu odnotowano pogorszenie obecnych i przyszłych nastrojów konsumenckich

W porównaniu z poprzednim miesiącem we wrześniu odnotowano pogorszenie obecnych i przyszłych nastrojów konsumenckich — poinformujował GUS. Źródłem dla takiego wniosku są wartości bieżącego i wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej — BWUK i WWUK. Pierwszy w miesiąc spadł o 0,7 pkt. proc., drugi o 1,9 pkt. proc. BWUK we wrześniu wyniósł 5, a WWUK 0,8. Szczególnie wyraźny jest spadek wskaźnika wyprzedzającego (opisuje oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej), ale do tego, aby bić na alarm, jest zdecydowanie daleko.

Po pierwsze, oba wskaźniki zanotowały wartości dodatnie, co oznacza liczebną przewagę optymistów nad pesymistami. W ujęciu historycznym taka sytuacja należy do rzadkości. Od początku historii badania, tj. od 1997 r., wyniki zawsze wskazywały na przewagę pesymistów nad optymistami. „Zła passa” została przełamana dopiero w maju tego roku. Po drugie, wyjątkowo wysoko była ustawiona poprzeczka po sierpniu, gdy oba wskaźniki wspięły się na rekordowe poziomy.

Wśród składowych BWUK największy spadek zanotowała przyszła ocena sytuacji ekonomicznej kraju i obecna ocena sytuacji finansowej gospodarstwa domowego. Nieco lepiej wypadła możliwość dokonywania ważnych zakupów. WWUK w dół ciągnęły wszystkie składowe, najmocniej ocena możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Justyna Dąbrowska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Nastroje konsumentów nieco ostygły