Nastroje niemieckich konsumentów coraz gorsze

Tadeusz Stasiuk
opublikowano: 2023-10-24 08:55

Niemieccy konsumenci słabo oceniają swoje perspektywy co sugeruje, że nie ma co liczyć na większe ożywienie w największej europejskiej gospodarce, informuje Reuters.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Zaprezentowany we wtorek wskaźnik nastrojów niemieckich konsumentów, opracowywany wspólnie przez instytuty gospodarcze GfK i Norymberski Instytut Decyzji Rynkowych (NIM) spadł w oszacowaniu na listopad 2023 r. do -28,1 pkt z -26,7 pkt we wrześniu.

Tak słaby odczyt nieco zaskoczył, gdyż mediana prognoz zakładała nieznaczną poprawę do -26,5 pkt. Był to trzeci z rzędu spadek wskaźnika.

Głównym powodem niepokoju niemieckich konsumentów pozostawały nadal rosnące ceny żywności i energii.

Wskaźnik klimatu konsumenckiego prognozuje rozwój realnej konsumpcji prywatnej w kolejnym miesiącu.

W raporcie podkreślono, że obawy związane z rosnącymi kosztami skutkują ograniczaniem wydatków, szczególnie na dobra i usługi nie pierwszej potrzeby. Zwiększa się za to skłonność do oszczędzania. Mierzący ją wskaźnik wzrósł w listopadzie do 8,5 pkt z 8,0 pkt w październiku.

Nadzieje na poprawę nastrojów konsumentów przed końcem roku muszą zostać pogrzebane na dobre – stwierdził Rolf Buerkl, ekspert ds. konsumpcji w NIM.