Zaprezentowany we wtorek wskaźnik nastrojów niemieckich konsumentów, opracowywany wspólnie przez instytuty gospodarcze GfK i Norymberski Instytut Decyzji Rynkowych (NIM) spadł w oszacowaniu na listopad 2023 r. do -28,1 pkt z -26,7 pkt we wrześniu.
Tak słaby odczyt nieco zaskoczył, gdyż mediana prognoz zakładała nieznaczną poprawę do -26,5 pkt. Był to trzeci z rzędu spadek wskaźnika.
Głównym powodem niepokoju niemieckich konsumentów pozostawały nadal rosnące ceny żywności i energii.
Wskaźnik klimatu konsumenckiego prognozuje rozwój realnej konsumpcji prywatnej w kolejnym miesiącu.
W raporcie podkreślono, że obawy związane z rosnącymi kosztami skutkują ograniczaniem wydatków, szczególnie na dobra i usługi nie pierwszej potrzeby. Zwiększa się za to skłonność do oszczędzania. Mierzący ją wskaźnik wzrósł w listopadzie do 8,5 pkt z 8,0 pkt w październiku.
Nadzieje na poprawę nastrojów konsumentów przed końcem roku muszą zostać pogrzebane na dobre – stwierdził Rolf Buerkl, ekspert ds. konsumpcji w NIM.