Nawigacja - ziemia przestała być płaska8

Marcin Złoch
21-04-2008, 00:00

Dzisiejsza nawigacja GPS to nie tylko mapa w elektronicznej wersji. Pozwala także w trzech wymiarach obejrzeć budynki.

Coraz więcej kierowców na co dzień korzysta z nawigacji samochodowej pokazującej — dzięki satelitom GPS — zaplanowaną trasę przejazdu na cyfrowej mapie. Na polskim rynku jest dostępnych około 30 różnych zestawów do nawigacji.

— Jeśli sprzedaż mobilnych urządzeń nawigacyjnych w naszym kraju będzie nadal rosła równie szybko, jak w roku ubiegłym, to w 2008 r. może przekroczyć nawet 600 tys. sztuk. Nasz udział w sprzedaży nawigacji w roku 2007 wyniósł blisko 26 proc. Jako pierwsi w Polsce przekroczyliśmy 200 tysięcy zarejestrowanych użytkowników — twierdzi Jędrzej Szynkarczuk, dyrektor marketingu AutoMapy.

Przejście w trzeci wymiar

Nad obrazowaniem w systemach nawigacyjnych GPS trójwymiarowych budynków dla całej zabudowy miejskiej, a nie tylko dla kilku charakterystycznych dla miasta obiektów, pracuje wiele firm na świecie. Ale to właśnie Polacy jako pierwsi w Europie w listopadzie 2007 roku wprowadzili na rynek handlową wersję swojego produktu pod nazwą MapaMap Real 3D. Specjaliści musieli się uporać zarówno z problemem niewielkiej mocy obliczeniowej małych przenośnych urządzeń GPS, jak i z umiejscowieniem skomplikowanych struktur przestrzennych na mapach cyfrowych.

— Trójwymiarowe bryły budynków o jednakowej kolorystce, które stają się półprzezroczyste w momencie ich mijania przez użytkownika — to etap już osiągnięty — informuje Łukasz Brzostek, kierownik marketingu w firmie Imagis, oferującej oprogramowanie MapaMap.

Według planów Imagisu, kolejnym krokiem mającym przybliżyć zobrazowanie rzeczywistości będzie nadawanie budynkom tekstur naśladujących realne okna, balkony czy klatki schodowe. Takie tekstury będą tworzone dla wszystkich obiektów. Kolejny etap rozwoju 3D dla produktów MapaMap to wstawienie w obraz mapy kilku wybranych obiektów w danym mieście w 100 proc. odzwierciedlających rzeczywistość nie tylko z punktu widzenia architektury, ale również zachowujących fotograficzne podobieństwo.

— Ostatnim etapem będzie wprowadzanie w granicach miast coraz większej liczby jak najbardziej realnych obiektów. Ostatecznie doprowadzi to do stuprocentowego zobrazowania całych miast — zapowiada Łukasz Brzostek z Imagisu.

Dzięki produktom tej firmy dziś w 11 miastach możemy obcować z trójwymiarowymi bryłami budynków. Są to: Białystok, Częstochowa, Gdańsk, Katowice, Kraków, Łódź, Olsztyn, Poznań, Tarnów, Wrocław, Warszawa.

Także AutoMapa stawia na technologię 3D. W poprzedniej wersji, która pojawiła się w grudniu ubiegłego roku, opracowano w niej plany 34 największych miast Polski.

— Nasi użytkownicy polubili to rozwiązanie, głównie ze względu na duże ułatwienia w orientacji w terenie. Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom, AutoMapa 5 idzie znacznie dalej i zawiera trójwymiarowe wizualizacje budynków w ponad 600 miastach i miejscowościach. Jest to unikatowa cecha wśród systemów nawigacyjnych w Europie — twierdzi Jędrzej Szynkarczuk, dyrektor marketingu AutoMapy.

Spojrzenie przez ramię

W nowej wersji AutoMapa może być po raz pierwszy uruchomiona również na prostszych urządzeniach nawigacyjnych z poprzednią generacją systemu operacyjnego Windows CE 4.2. Oznacza to, że nie trzeba być właścicielem najnowszego cacka, by cieszyć się pełnią możliwości nawigacji GPS.

— W polskich sklepach jest dużo najprostszych urządzeń do nawigacji. Ich niska cena jest wypadkową niskiej jakości urządzeń i słabej jakości map, które, zwłaszcza w Polsce, są niemal bezwartościowe. Chcemy, aby to się zmieniło, dlatego w AutoMapie 5, specjalnie z myślą o tych użytkownikach, zdecydowaliśmy się dodać obsługę starszych technicznie urządzeń. Teraz nawet do nich możemy wgrać mapę. To pokazuje, że zaawansowane technologie, takie jak trójwymiarowe wizualizacje budynków, bieżąca aktualizacja bazy fotoradarów czy punktów kontroli prędkości, mogą być dostępne dla każdego — podkreśla Jędrzej Szynkarczuk. l

Elektroniczny pilot pomoże

Nawigacja samochodowa to rodzina produktów nawigacyjnych dla dwóch głównych klas urządzeń: PDA (Personal Digital Assistant), nazywanych także Pocket PC i PND (Personal Navigation Device). Możliwe jest również wspomaganie się komórkami.

Należą do nich m.in. automatyczne powiększanie skali przed najbliższym manewrem czy automatyczny wybór trybu wyświetlania — dzień/noc. Użytkownik może wybrać jeden z trzech sposobów prezentacji mapy w trakcie jazdy: 2D — mapa widoczna w tradycyjny sposób, z góry, 3D — nawigacja z trójwymiarowym widokiem mapy poza miastami i tzw. real 3D — nawigacja, w której na wyświetlaczu urządzenia pojawiają się kształty budynków w miastach.

Parametry wybranych map

AutoMapa

627,8 tys. km dróg (w tym 409,2 tys. km gruntowych)

101,8 tys.

miejscowości

* 2592 nawigacyjnych planów miast

* 640 miejscowości z budynkami 3D (z wysokością)

* 2,3 mln obrysów pojedynczych budynków

* 949,5 tys. kształtów budynków (3D)

MapaMap

* 401,4 tys. km dróg (w tym 97,6 tys. km dróg gruntowych)

* 2291 szczegółowych planów miejscowości

* 135,6 tys. obiektów użyteczności publicznej (hotele, restauracje, stacje benzynowe, bankomaty, szpitale, apteki, warsztaty samochodowe), a także m.in. fotoradary i „czarne punkty”.

* 11 miast z trójwymiarowymi bryłami budynków

Marcin Złoch

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Złoch

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

/ Nawigacja - ziemia przestała być płaska8