Neoplan wstrzymuje inwestycje

Paweł Janas
opublikowano: 07-11-2000, 00:00

Neoplan wstrzymuje inwestycje

Budowa fabryki zależy od wyników negocjacji niemieckich motokoncernów

Neoplan Polska nie rozpoczął do tej pory budowy nowej fabryki autobusów w Bolechowie pod Poznaniem. Losy inwestycji zależą od planów rozwoju na europejskim rynku holdingu, który mają utworzyć niemieckie koncerny MAN i Neoplan.

Szacowana na 60 mln zł budowa nowej fabryki Neoplana w Bolechowie koło Poznania stoi pod znakiem zapytania. Rozpoczęcie prac planowano latem tego roku. W 2003 roku zdolność produkcyjna zakładów miała wzrosnąć z 300 do 1200 autobusów rocznie. Dzięki jego rozbudowie firma Neoplan Polska zamierzała rozwinąć ekspansję na rynki Unii Europejskiej oraz krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Tymczasem do tej pory budowa nie ruszyła z miejsca. Nie wiadomo, kiedy i czy w ogóle nowy obiekt pow- stanie.

Rozmowy z MAN-em

Zdaniem Krzysztofa Olszewskiego, prezesa firmy Neoplan Polska, wstrzymanie działań jest konsekwencją podpisanej we wrześniu tego roku umowy przedwstępnej dotyczącej powołania wspólnego holdingu przez niemieckie koncerny MAN i Gottlob AuwŠrter (niemiecki Neoplan). Ma on powstać najpóźniej do 31 marca 2001 roku. Jednocześnie — zgodnie z zapowiedziami — nowy holding przejmie od niemieckiego Neoplana 30 proc. udziałów w firmie Neoplan Polska.

— Od września trwają rozmowy dotyczące ustalenia zasad współpracy firm MAN oraz Neoplan m.in. na polskim rynku. Ponieważ MAN ma w Polsce fabrykę pod Poznaniem oraz zakład w Starachowicach, budowa kolejnej fabryki może nie mieć sensu — przyznaje Krzysztof Olszewski.

Prezes polskiego Neoplana, posiadający obecnie 70 proc. udziałów przedsiębiorstwa, nie wyklucza ponadto możliwości sprzedania kolejnych udziałów w swojej firmie nowo powstałemu holdingowi. W zamian ma nadzieję uzyskać dostęp do nowych rynków zbytu.

Walka o rynek

Mimo wstrzymania decyzji o budowie fabryki, Neoplan Polska nie zamierza rezygnować z walki o rynek. Plany na ten rok przewidywały wyprodukowanie w Bolechowie 272 autobusów. Prawdopodobnie w 2000 roku firmie uda się sprzedać około 300 pojazdów.

— W 2001 roku chcemy wyprodukować 430 autobusów, z tego większość — 380 — będą stanowiły autobusy miejskie — zapowiada Krzysztof Olszewski.

„PB” z 27 czerwca 2000 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane