NEOPLAN ZACZYNA BUDOWĘ FABRYKI
Inwestycja pochłonie 60 mln zł i zwiększy produkcję do 1200 autobusów rocznie
OSTROŻNE SZACUNKI: Przy obecnym stanie gospodarki trudno o jakiekolwiek prognozy. To rynek mało obliczalny. Szacuje się, że roczne zapotrzebowanie na autobusy w kraju sięga tysiąca sztuk — twierdzi Krzysztof Olszewski. fot. Dobiesław Wieliński
Neoplan Polska rozpoczyna budowę nowej fabryki w Bolechowie. Koszt budowy szacowany jest na 60 mln zł. Dzięki tej inwestycji firma zamierza 4-krotnie zwiększyć produkcję i wejść na rynki Unii Europejskiej i Europy Środkowej i Wschodniej.
W najbliższych tygodniach rozpocznie się budowa nowej fabryki Noplan Polska.
Koszt inwestycji szacowany jest na 60 mln zł, a jej zakończenie zaplanowano na rok 2003. Nowa hala o powierzchni 2,5 ha powstanie w Bolechowie, na niedawno zakupionej działce o powierzchni 5 ha. Pod jej dachem znajdą się stanowiska do budowy szkieletów, blacharnia, lakiernia i wydział zabudowy agregatów. Dzięki tej inwestycji zdolność produkcyjna firmy wzrośnie z obecnych 300 do około 1200 autobusów rocznie.
Plany eksportowe
Budowa nowej fabryki związana jest z planami rozwoju firmy na najbliższe lata. Dotąd Neoplan Polska działał wyłącznie na rynku polskim. Obecne plany firmy zakładają sprzedaż autobusów na rynkach zagranicznych — firma chce eksportować swoje wyroby do krajów Unii Europejskiej i Europy Środkowej i Wschodniej.
Zdaniem Krzysztofa Olszewskiego, prezesa Neoplan Polska, potrzeby rynku Europy Wschodniej szacowane są na 25 tysięcy autobusów.
W grudniu 1999 roku firma G. AuwŠrter GmbH i Neoplan Polska z Bolechowa podpisały umowę, która ustala kierunki rozwoju obu przedsiębiorstw. W wyniku tej umowy G. AuwŠrter GmbH stał się właścicielem 30 proc. udziałów w Neoplan Polska. Oznacza to dopływ kapitału niezbędnego do inwestycji wielkopolskiej firmy.
W myśl zawartej umowy, Krzysztof Olszewski został jednym z czterech prezesów zarządu G. AuwŠrter GmbH, odpowiedzialnym za politykę i produkcję firmy na terenie Europy Środkowej i Wschodniej.
Wspólny zysk
— W interesie obu firm leży wypracowanie wspólnego zysku. Do 2003 r. zdolność produkcyjna w Poznaniu wzrośnie do 1200 autobusów rocznie. Dla porównania wytwórnia w Niemczech montuje 1800 – 2000 pojazdów rocznie. Do Bolechowa zostanie też przeniesiona cała produkcja nowego modelu autobusu turystycznego Euroliner. Potrzeby rynku europejskiego szacowane są na 500 takich pojazdów rocznie — mówi Krzysztof Olszewski.