Netia jesienią ujawni mobilny plan

Kamil KosińskiKamil Kosiński
opublikowano: 2014-08-29 00:00

Bez mocniejszego wejścia na rynek komórkowy Netia może mieć problem. Nowy prezes myśli, jak go rozwiązać.

Po serii przetasowań w akcjonariacie i zmian we władzach, nowy zarząd Netii, której głównym udziałowcem jest obecnie Zbigniew Jakubas, weźmie się za strategię spółki na lata 2015- 2025. Chce ją przygotować do końca września 2014 r., by w październiku zatwierdziła ją rada nadzorcza. Jednym z głównych elementów dokumentu ma być jasne określenie podejścia Netii do rynku mobilnego.

Adam Sawicki, prezes Netii (Fot: Marek Wiśniewski, Puls Biznesu)
Adam Sawicki, prezes Netii (Fot: Marek Wiśniewski, Puls Biznesu)
None
None

— To jeden z obszarów, w których musimy sobie odpowiedzieć jaką pozycję chcemy zająć — przyznaje Adam Sawicki, prezes Netii.

Usługi mobilne mają dotychczas symboliczne znaczenie w biznesie Netii. W zakresie transmisji danych, oferowane są we współpracy z P4, operatorem sieci Play, a w zakresie usług głosowych wspólnie z Polkomtelem, operatorem sieci Plus. Adam Sawicki twierdzi, że jest jeszcze za wcześnie, by mówić, czy Netia będzie kontynuować dotychczasową działalność czy postawi na ściślejszą współpracę z operatorem komórkowym. To drugie oznaczałoby pożegnanie z P4 lub Polkomtelem.

— Pogłębienie współpracy ma sens przy wyborze jednego partnera. Jeżeli stwierdzimy, że trzeba pogłębić współpracę, będziemy współpracować z jednym — deklaruje Adam Sawicki.

Odżegnuje się przy tym od jakichkolwiek spekulacji na temat aliansu kapitałowego z operatorem komórkowym.

— Podstawą współpracy kapitałowej jest dobra współpraca biznesowa. Ale jest za wcześnie, by cokolwiek przesądzać i spekulować — podkreśla Adam Sawicki.

W pierwszym półroczu 2014 przychody Netii spadły o 11,5 proc., a EBITDA z wyłączeniem zdarzeń jednorazowych o 8,5 proc. Po części jest to wynik świadomego odejścia od niskomarżowych usług na świadczonych na sieci Orange w technologii WLR i BSA. Prawidłowością rynku telekomunikacyjnego jest jednak to, że klient tym rzadziej zmienia operatora, im więcej usług ten mu sprzeda. Klienci indywidualni od Netii zaś odchodzą.

— Bez silniejszego wejścia na rynek mobilny zakładam pogarszanie się wyniku EBITDA Netii w najbliższych latach. Na rynku konsumenckim oferta spółki ma silną konkurencję w postaci Orange Polska i operatorów kablowych, a na rynku biznesowym Deutsche Telekom [właściciel T-Mobile Polska — red.], który przejął GTS Central Europe. Krok w kierunku zintegrowania obecnej oferty Netii z operatorem komórkowym jest więc rozsądny, nawet przy braku związku kapitałowego — komentuje Paweł Szpigiel, analityk DM mBanku.

Jego zdaniem, Netii jest bardziej po drodze z P4 niż Polkomtelem. Głównie dlatego, że oba telekomy stawiają na klientów z terenów zurbanizowanych.

— Tworząc wspólną ofertę miałyby duplikat oferty Orange Polska. Ale alians z Polkomtelem też miałby sens — zastrzega Paweł Szpigiel.