Netia musi zamknąć trzy układy

Marcin Goralewski
opublikowano: 2002-05-15 00:00

Netia wyemituje akcje dla wierzycieli dopiero po zamknięciu trzech postępowań układowych, o które wnioskują spółki z grupy. Z restrukturyzacją operator powinien się spieszyć, bo biznesowa kondycja firmy zaczyna się pogarszać.

Jeszcze dwie z trzech spółek z grupy Netii czekają na zgodę sądu na otworzenie postępowania układowego. W przypadku Netii Holdings trwa procedura i odbywają się kolejne posiedzenia sądu. Decyzja może zapaść bardzo szybko. W kolejce czeka jeszcze Netia South. Trzecia firma — Netia Telekom — buduje już listę wierzytelności. Procedura jest standardowa. Kolejne spółki, po zgodzie sądu na postępowanie układowe, będą tworzyć swoje listy wierzytelności. Później dojdzie do głosowania propozycji układowych, które będą zmierzały do umorzenia zadłużenia. Łącznie długi operatora przekraczają 800 mln USD (3,2 mld zł).

— Po zakończeniu postępowania układowego Netia wyemituje dla naszych byłych już wtedy wierzycieli akcje — tłumaczy Jolanta Ciesielska.

Według wstępnego harmonogramu, emisja akcji ma nastąpić jesienią tego roku. Dokładny termin uzależniony jest m.in. od zamknięcia postępowania układowego.

Cały proces oddłużenia spółki będzie oparty na podpisanej już z właścicielami obligacji umowie restrukturyzacyjnej. Łącznie trafi do nich ponad 90 proc. walorów.

Słaba kondycja finansowa Netii i ciągle pojawiające się opinie o jej możliwym bankructwie nie sprzyjają działalności operacyjnej firmy.

— Nie pamiętam, kiedy ostatni raz Netia w ujęciu kwartalnym więcej straciła klientów niż pozyskała. Stało się tak w I kwartale — mówi Michał Marczak, analityk DI BRE Banku.

Po pierwszym kwartale liczba linii dzwoniących Netii zmniejszyła się o 0,4 proc. do prawie 342,3 tys. linii.

— Przy wzroście PKB rzędu 3-4 proc., wyjaśnieniu kwestii właścicielskich i finansowych, spółka ma szansę na przyłączanie w skali kwartału 10-15 tys. klientów, czyli tylu, ilu za czasów swojej świetności — dodaje Michał Marczak.

Mimo załamania finansów, spółka stara się jednak rozwijać. Nieoficjalnie wiadomo, że dużym sukcesem spółki jest wprowadzenie do oferty usług bazujących na tzw. sieciach inteligentnych. Chodzi o oferowanie klientom numerów zaczynających się od 0-800 i 0-801. Do tej pory monopolistą na rynku tych usług była TP SA, która zgromadziła około 1500 takich klientów. Po dwóch miesiącach Netii udało się już przekonać około 40 klientów i liczba ta stale rośnie.