NFI i Relpol chcą inwestować w Lumel
Jeszcze w tym roku zostaną wyłonieni kandydaci na doradcę prywatyzacyjnego dla zielonogórskiego Lumelu — największego krajowego producenta aparatury pomiarowej. Prywatyzacja spółki zakończy się najpóźniej w I kwartale 2000 r.
Ministerstwo Skarbu Państwa rozpocznie przygotowania do przetargu na doradcę, gdy tylko zapadnie decyzja, czy wykonanie analiz przedprywatyzacyjnych zostanie sfinansowane z pożyczki Banku Światowego, czy też zapłaci za nie sama spółka.
Tymczasem resort otrzymał już trzy listy intencyjne od firm zainteresowanych kapitałowym wejściem do Lumelu. Potencjalni inwestorzy to I i V NFI oraz żarski Relpol.
— Zainteresowanie prywatyzacją Lumelu jest duże. Jeśli wszystko będzie przebiegać pomyślnie, spółka powinna zostać sprzedana w IV kwartale 1999 r. W wariancie pesymistycznym prywatyzacja może przesunąć się na początek roku 2000 — mówi Katarzyna Królak z ministerstwa skarbu.
Pech do inwestorów
Do tej pory Lumel nie miał szczęścia do inwestorów. Po raz pierwszy próbowano go sprywatyzować już w 1992 r. Przedsiębiorstwo chciało stworzyć joint venture z francuską firmą Dardel.
— Okazało się, że Francuzi są zbyt słabi finansowo — poprzestaliśmy więc na kooperacji — mówi Adam Antoń, prezes Lumelu.
W 1994 r. fabryka prowadziła rozmowy z kanadyjskim holdingiem finansowym UNP, który zainwestował w kilka polskich zakładów. Równolegle Kanadyjczycy zaangażowali się w program NFI i zdaniem prezesa właśnie dlatego przestali interesować się Lumelem. Prezes Antoń uważa, że nie bez znaczenia był także opór ówczesnego Ministerstwa Przekształceń Własnościowych, które zablokowało przejęcie Lumelu przez holding, podając wygórowaną cenę.
Krajowy potentat
Zielonogórska spółka ma 80-proc. udział w krajowej produkcji mierników tablicowych i 20-proc. — przetworników pomiarowych. Odbiorcami wyrobów Lumelu są przedsiębiorstwa energetyczne, przemysł spożywczy, zakłady chemiczne i huty.
Firma produkuje także wskaźniki samochodowe dla Daewoo i Fiata, a na zlecenie Polaru wytwarza regulatory temperatury. Ubiegłoroczne przychody ze sprzedaży produktów spółki wyniosły 43 mln zł, a zysk netto — 3,6 mln zł.