Nie da się uciec przed CSR

Sylwester SacharczukSylwester Sacharczuk
opublikowano: 2012-10-31 00:00

Strategia: W firmach związanych ze środowiskiem CSR to już standard

Społeczna odpowiedzialność biznesu (Corporate Social Responsibility, czyli CSR) już dawno przestała być kojarzona tylko z poprawą wizerunku. Polskie firmy coraz częściej zauważają, że właściwa strategia CSR to także sposób na przewagę konkurencyjną, a działania na tym polu to nie tylko koszty, ale też korzyści, m.in. dla środowiska, regionu i pracowników firmy. Tego typu przedsięwzięcia realizuje grupa kapitałowa Lotos, która współorganizowała gdańską konferencję „Pulsu Biznesu” poświęconą CSR (patrz ramka).

— Społeczna odpowiedzialność biznesu to wyjątkowy obszar działania. Tu nie chodzi o działalność z partnerami po drugiej stronie umowy, ale o całe otoczenie wokół firmy, bo ono z tego korzysta. Inna sprawa, że CSR staje się standardem i naturalną częścią naszej działalności, co wynika również z tego, że pracujemy w branży związanej ze środowiskiem — mówi Paweł Olechnowicz, prezes zarządu Grupy Lotos.

— Nie da się uciec przed trendami i standardami wyznaczanymi na rynku, a dziś CSR jest stosowana przez wszystkie branżowe koncerny. Zaniechania i brak doskonalenia w tym obszarze zostawiałyby firmę daleko w tyle. Dlatego Lotos już od lat praktykuje takie działania, ale jeszcze wiele jest do zrobienia — mówi Jowita Twardowska, dyrektor pionu komunikacji i CSR Grupy Lotos.

Dla bezpieczeństwa…

Grupa realizuje cały wachlarz działań, które mają na celu ochronę środowiska i zarządzanie zasobami naturalnymi w procesie produkcji. Realizowała np. Program 10+. Jego założenia to m.in. osiągnięcie ponad 10 mln ton rocznego potencjału przerobu ropy naftowej, ponad 10 proc. własnego wydobycia ropy naftowej i ponad 10 mld zł wartości firmy.

— W Programie 10+ dobieraliśmy takie technologie, które zużywają mniej energii, są bardziej bezpieczne i powodują mniejszy wpływ na środowisko, zarówno w momencie realizacji inwestycji, jak i potem jej działania — mówi Jowita Twardowska.

Grupa organizuje cyklicznie Dzień CSR — spotkanie kadry zarządzającej, która w jednym miejscu rozmawia tylko o różnych aspektach społecznej odpowiedzialności biznesu w spółce.

— To ma na celu przede wszystkim przekazywanie wiedzy. Bo — jak wynika z wielu badań — to właśnie ten aspekt braku wiedzyi świadomości to jest wciąż największą barierą we wdrażaniu CSR — mówi Jowita Twardowska.

…i środowiska

Lotos wykonuje badania ilościowe i jakościowe oraz konsultacje społeczne dotyczące CSR. Przeprowadził też warsztaty strategiczne dla pracowników grupy z podziałem na różne aspekty tej tematyki. Jeśli chodzi o ekologię, grupa realizuje m.in. projekt pod hasłem „Lotos pomaga bałtyckiej przyrodzie” oraz Program Edukacji Morskiej, który ma podnieść wiedzę na temat ekologii Morza Bałtyckiego. Jako jedna z nielicznych ma strategie dotyczącą środowiska.

— Niestety, wiele firm prowadzi działania w obszarze CSR reaktywnie, a to podejście kosztowne i nieefektywne. Dobre rezultaty daje dopiero wdrożenie społecznej odpowiedzialności biznesu jako metody zarządzania firmą. To oznacza większe rozeznanie i w konsekwencji zmniejszenie rodzajów ryzyka związanych z działalnością — podkreśla Jowita Twardowska. Popularność CSR sprawia, że tego typu działania coraz częściej stają się udziałem także mniejszych firm.

— Widzimy coraz więcej działań podejmowanych lokalnie. Tak naprawdę utożsamianie przez opinię publiczną CSR z dużymi firmami stwarza nowe szanse dla aktywności małych i średnich przedsiębiorców. Ich działania są wtedy łatwiej zauważalne i doceniane, a jednocześnie nie tak oczywiste jak w przypadku największych firm — mówi Anna Pawelska, dyrektor działu audytu i CSR Martis Consulting.

Konferencje „PB” poświęcone CSR

O ile w dużych przedsiębiorstwach, działających na międzynarodowych rynkach, pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) jest znane, rozumiane i uwzględniane w długofalowej strategii, o tyle w małych firmach ciągle kojarzy się z filantropią, z kosztem bez gwarancji zwrotu. Aby to zmienić, redakcja „Pulsu Biznesu” zorganizowała we współpracy merytorycznejz firmą Martis Consulting, przy wsparciu GPW i pod patronatem Ministerstwa Skarbu Państwa, cykl konferencji „Rozwój odpowiedzialnego biznesu”. Przedsiębiorcy z poszczególnych regionów mogą na nich poznać różne aspekty społecznej odpowiedzialności biznesu i podstawowe zasady jej stosowania w praktyce. Więcej informacji: www.konferencje.pb.pl.