Nie każdy potrafi mówić jak szef

Agata Hernik
opublikowano: 10-11-2006, 00:00

Aby kierować ludźmi, trzeba mieć predyspozycje oraz… umiejętność sprawnego porozumiewania się.

Główną cechą kompetentnego menedżera na wyższym stanowisku jest umiejętność pracy z ludźmi.

— Przywódca taki potrafi także określić wizję i misję firmy. W tym aspekcie decydujące znaczenie ma zdolność komunikowania się z podwładnymi, którzy będą ją realizować — mówi Edward T. Reilly, prezes American Management Association, które w Europie działa jako Management Centre Europe.

Cechą idealnego szefa jest również umiejętność wydobywania tego, co najlepsze w zespole. Można to osiągać różnymi metodami, m.in. przez dobór odpowiednich narzędzi kierowania, podejmowanie szybkich i skutecznych decyzji.

— Dobry kierownik w każdym zespole jest w stanie odnaleźć równowagę między relacjami a celem zespołu. Skuteczne relacje są zazwyczaj pierwszym krokiem na drodze do realizacji określonych zamierzeń — podkreśla Adam Skibiński, trener z Ernst & Young Academy of Business.

Nauka mówienia

Umiejętność sprawnego komunikowania się to warunek konieczny, aby stać się sprawnym liderem.

— Można ją wypracować, np. dzięki szkoleniom, jednak zawsze będzie widoczna różnica między osobami naturalnie posiadającymi takie predyspozycje a tymi, które ich nie mają. Dla pierwszych wiedza z tego zakresu wymaga tylko uzupełnienia. Natomiast osoby mające problemy ze sprawną komunikacją mogą się jej nauczyć w czasie ćwiczeń — wyjaśnia Paweł Leks, dyrektor ds. rozwoju produktów z portalu rekrutacyjnego Pracuj.pl.

Z reguły rozwinąć można te umiejętności, które już potencjalnie w nas istnieją. Jednak nie zawsze.

— Przekonanie, że z osoby całkowicie nieśmiałej można wykreować przebojowego handlowca, nie ma nic wspólnego z rzeczywistością — dodaje Adam Skibiński.

Jasno i skutecznie

Przekazywanie wiedzy i informacji musi być dostosowane do odbiorcy. Nie chodzi tylko o słownictwo, sposób rozmowy czy żargon. Danego pracownika należy poznać, zrozumieć jego oczekiwania i potrzeby związane z rozwojem. Podwładni chętnie wykonują polecenia, jeśli mają poczucie sensu swojej pracy. Gdy ją lubią i widzą w niej korzyści osobiste, a nie tylko finansowe.

— Sam komunikat powinien być przede wszystkim trafny emocjonalnie. Drugim warunkiem skuteczności informowania czy nauczania jest potwierdzanie przyjęcia komunikatu. Istotniejsze jest to, jak jesteśmy rozumiani, a nie to, jak się komunikujemy. O wartości przekazu określonej treści rozstrzyga efekt po stronie odbiorcy — twierdzi Adam Skibiński.

— Nie wolno zapominać, że komunikacja to proces dwustronny — oprócz mówienia jest jeszcze słuchanie. W wielu przypadkach okazuje się ono dużo ważniejsze — podkreśla Paweł Leks.

Rozwój a stanowisko

— Wraz z rozwojem kariery zawodowej osób na wyższych stanowiskach zarządczych umiejętności techniczne tracą na znaczeniu w porównaniu z interpersonalnymi. Przełożony powinien zmotywować podwładnego do robienia tego, czego od niego się wymaga. Dlatego menedżerowie piastujący wysokie stanowiska w organizacji powinni dobrze opanować techniki sprawnej komunikacji — podkreśla Edward T. Reilly.

Ponadto nowe metody pracy —m.in. na odległość, wirtualne grupy zadaniowe — powodują, że członkowie zespołów nie mają ze sobą bezpośredniego kontaktu.

— Czynniki te zdecydowanie zwiększają znaczenie umiejętności komunikowania się. Często źle napisany, nieprzemyślany list wywołuje negatywne reakcje, które w kontaktach bezpośrednich nie miałyby miejsca — opowiada Łukasz Dąbrowski, partner w firmie szkoleniowej House of Skills.

— W przypadku wirtualnych zespołów podstawowe zasady komunikacji pozostają bez zmian. Jednak należy zwrócić uwagę, aby w takim zespole kontakty odbywały się poziomo — między pracownikami tego samego szczebla. Wirtualna komunikacja między osobami zajmującymi różne stanowiska w hierarchii jest niebezpieczna i może prowadzić do nieporozumień — wyjaśnia Edward T. Reilly.

Na dobre i złe

Sposób komunikacji musi być dostosowany nie tylko do osoby, ale również do sytuacji.

— Spadek motywacji pracownika wymaga przede wszystkim wzmocnienia jego morale. Najpierw przemawiamy do emocji związanych z identyfikacją celu, a następnie wskazujemy, jakie działania potrzebne są do jego osiągnięcia — wyjaśnia Adam Skibiński.

W sytuacjach kryzysowych w firmie istotna natomiast jest komunikacja oparta na czytelnych zasadach, instrukcjach.

— W obliczu trudności w firmie ludzie potrzebują charyzmatycznego, pewnego siebie lidera. Z drugiej strony, reakcja dobrego szefa powinna być spokojna, ale stanowcza — dodaje Edward T. Reilly.

W każdym przypadku zamiast szukać „kozłów ofiarnych”, należy skoncentrować się na rozwiązaniu powstałego problemu...

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agata Hernik

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu