Nie ma administracji bez cyfryzacji

opublikowano: 15-03-2020, 22:00

Projekt firmy NTT dla policji pokazuje, że na rynku public można zarobić. Tylko czy wirus nie pokrzyżuje planów branży IT?

W przypadku nasilonych objawów, takich jak gorączka, kaszel, duszności i problemy z oddychaniem, zadzwoń pod numer alarmowy 112 — apeluje Ministerstwo Zdrowia w związku z zagrożeniem koronawirusem. Ale jeszcze przed wybuchem epidemii centra powiadamiania ratunkowego miały pełne ręce roboty — codziennie prawie 1,4 tys. konsultantów odbierało około 60 tys. telefonów, co się przekłada na 22 mln połączeń rocznie. Jest im teraz o tyle łatwiej, że korzystają z lepszych technologii. To efekt zakończonego niedawno projektu modernizacji e-usług, którego podjęło się konsorcjum spółek NTT Poland (lider) i Atende.

Warte ponad 54 mln zł przedsięwzięcie zrealizowano w ramach programu operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-20. Wdrożone rozwiązania usprawniają współpracę policji z innymi służbami w ramach ogólnokrajowego Systemu Powiadamiania Ratunkowego — chodzi głównie o placówki medyczne i straż pożarną.

— Troska o szybki, łatwy i równy dostęp do służb administracyjnychjest miarą dojrzałości społeczeństwa. Zrealizowane na rzecz policji przedsięwzięcie to najlepszy przykład efektywnego zastosowania nowoczesnych technologii w sektorze publicznym i ważny krok w cyfryzacji kraju — podkreśla Aneta Bartnicka, prezes NTT Poland.

Przybywa wdrożeń

W 2016 r. branża IT odnotowała zapaść na rynku public. Według danych Pressinfo wartość wszystkich przetargów dotyczących cyfryzacji wyniosła wtedy 4 mld zł. Tymczasem postępowania z 2015 r. opiewały na kwotę dwa razy wyższą. Przełom przyniosło dopiero unijne Rozporządzenieo ochronie danych osobowych, które weszło w życie w maju 2018 r.

— RODO wymusiło aktualizację wielu systemów informatycznych. Tendencja ta się utrzymuje, a nawet narasta. Bo przez ciągłe zmiany w prawie samorządy i władze centralne potrzebują nowych technologii — tłumaczy Aneta Bartnicka.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Digitalizację napędzają też nowe nawyki Kowalskich, którzy z urzędnikiem chcą się kontaktować tak łatwo jak z e- -sklepem czy mobilnym bankiem.

— Ożywienie w usługach IT dla sektora publicznego jest wynikiem zarówno zmian w legislacji, jak też rosnących oczekiwań społeczeństwa i przedsiębiorców dotyczących załatwiania spraw drogą elektroniczną — potwierdza Robert Strzelecki, prezes zarządu Grupy TenderHut.

Frontem do klienta — to hasło przyświecało firmom NTT i Atende, gdy tworzyły platformę do obsługi numeru 112, którą zarządza Komenda Głównej Policji (KGP).

— Skupiliśmy się na udogodnieniach dla obywateli, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnością. Uruchomienie portalu e-usług poprawi jakość komunikacji i obiegu informacji między wszystkimi użytkownikami systemu, a przez to wzrośnie bezpieczeństwo publiczne — wskazuje podinsp. Piotr Pogorzelski z Biura Łączności i Informatyki KGP.

Na miarę potrzeb

Ważną funkcją platformy NTT Poland są połączenia wideo. To ukłon w stronę 50 tys. osób głuchych i niedosłyszących oraz 900 tys. z poważnym uszczerbkiem słuchu. Z udziałem tłumaczy języka migowego mogą się teraz łączyć ze wskazanymi jednostkami policji. Zdecydowana większość przedstawicieli branży IT badanych przez PMR pod koniec ubiegłego roku oczekiwała poprawy koniunktury w sektorze publicznym. Ich prognozy mogą się spełnić, chyba że znów zamiesza podstępny koronawirus.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane